Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 13 december 2012

Projektbössa: Huskvarna 640, 8x57JS

Jag har ramlat på en välhållen Huskvarna modell 640 i kalibern 8x57JS. Tillverkningsåret är 1953. En trevlig oborrad sak i mint condition som handlaren skulle ha.... Håll i er... 400 kr för.
(bilden är lånad och föreställer en annan bössa av samma modell)

Jag kommer att lämna in en (i mitt tycke) synnerligen väl motiverad licensansökan på den så får vi se vad farbror polisen säger, om jag får licensen utan problem eller om jag måste göra mig av med något först. Det är trots allt polisen i västra götaland vi talar om så det skulle inte förvåna mig om jag får fimpa något annat, motiveringen till trots.

Får jag hem bössan utan problem så tänkte jag använda den som grund till ett bygge av ett renodlat eftersöksvapen enligt följande specifikation:
  • Pipan skall kortas till 48-50 cm
  • Nya öppna riktmedel skall monteras, antagligen fiberoptiska för att underlätta snabbt skytte.
  • Nytt trycke, dock så behåller jag flaggsäkringen då den är oslagbar ur säkerhetssynpunkt
  • Ny rak syntetkolv, antagligen en från Hogue
Delarna till detta kommer att landa på  2000-2500 kr, tillkommer gör vapensmedens arbeten med pipkapning och montering av nya riktmedel. Inpassning av kolv samt byte av trycke gör jag själv. 

Går det igenom så kommer det att bli en serie inlägg som beskriver arbetet steg för steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar