Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 31 december 2012

Mina jaktvapen del 5: CZ 455 en mångsidig småviltstudsare

En småviltstudsare hör hemma i varje vapengarderob. Jag skaffade min första 22LR som mitt tredje vapen efter en älgstudsare och en hagelbrakare. Den första 22-an var en välskjutande Anschütz 1415-1416. För nästan precis ett år sedan bytte jag in den. Jag hade fått upp ögonen för en annan intressant skapelse, CZ 455 varmint thumbhole.

CZ är mycket mångsidig genom att man kan köpa pipor i tre olika kalibrar till den. De som finns att välja på är 17 HMR, 22 LR och 22 VM. 17 HMR och 22 LR är klass 4 medan 22 VM kommer upp i klass 3, dvs godkänd för djur upp till rävs storlek. Nu har iofs 17 HMR tillräcklig energi för att räven inte skall gå speciellt många steg men kulvikten uppfyller inte Naturvårdsverkets krav så räv får man med andra ord inte skjuta i Sverige med 17 HMR  - däremot i väldigt många andra länder, i USA skjuter man coyotes med 17HMR.

Själv har jag två pipor till min CZ, en 22LR och en 17HMR. Under jaktsäsong är det 17HMR som sitter på bössan. Det är en fenomenal kaliber för att skjuta kråkfågel på avstånd ut till ungefär 130 m. Precisionen är inte helt fel, jag skjuter 5 skott inom en 5-krona på 100 m håll med bössan så som den är utrustad idag. Kanske skulle jag kunna förbättra detta genom att justera trycket. För trycket är bössans svaga punkt. Det är inte rent och dessutom ganska hårt ställt. Vi får väl se om jag får tummen ur och beställer en justeringssats från USA. 22LR pipan sitter på bössan från april till början av juli. Den används framför allt för mängdträning, och som ni kanske minns har jag nämnt att jag nu sitter på sisådär 4-5.000 patroner i den kalibern. Så min målsättning inför kommande år är att under träningssäsongen skjuta minst 50 övningsskott i veckan med bössan i fråga.

En bössa som är avsedd för små mål på så långa håll som 100-130 meter behöver ett hyfsat kikarsikte. Jag har ett Vortex Viper 6,5-20x44 PA på min bössa. Det är ett förhållandevis billigt sikte som ger VÄLDIGT mycket optik för pengarna. Ja faktiskt så är det nog så att om man funderar på att köpa ett nytt sikte men inte är villig att köpa ett europeiskt toppmärke så skall man definitivt kolla igenom Vortex utbud innan man går vidare och köper något annat. Jag har beställt mina två vortexsikten från Astro Sweden och är nöjd med bemötande, service och leveranstid. Tror inte de skulle blivit billigare om jag beställt dem privat från USA, eller ja det hänger såklart på om man skulle lyckats få dem över gränsen utan att tullen reagerade då såklart....

Sammanfattningsvis är min CZ 455 en mångsidig bössa där jag valt att utnyttja blott två möjligheter. Dels skyddsjakt på skadefågel och dels mängdträning.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning....vi pratar om att skaffa en 22a för träning skull....
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år själv!

      Jag anser att varje jägare borde få möjlighet att köpa en 22-a för träningsändamål utan att belasta vapengarderoben. För det är trots allt träning som 22-an framför allt används till.

      En bra sak med 22-an är att kulorna är så långsamma att varje fel man gör i anläggning och avfyrning skoningslöst avslöjar sig på tavlan på ett helt annat sätt än med kulor som drar iväg i 8-900 m/s....

      Radera