Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 5 november 2012

Skall det behöva vara så svårt....

.....att utrusta kikarsikten med motljusskydd som standard?

Jag tycker att det är uselt att det inte ingår motljusskydd ens på lejonparten av alla kikarsikten oavsett om det är kinasaker för 1200 kr eller tysk top of the line för 17600 kr. Att i det sista fallet hosta upp ytterligare 500-1000 kr för ett motljusskydd känns rätt löjligt. För i ärlighetens namn, hur mycket dyrare skulle det bli att skicka med ett redan från början?

Motljusskyddet är i många fall det som gör skillnad mellan att kunna avlossa ett skott eller avstå. Inte minst när solen står lågt.

Så min fråga till er blir naturligtvis hur många av era kikare som har motljusskydd och om de ingick vid köp eller om ni fick köpa till dem.

Själv har en av mina fyra kikare motljusskydd, en SuB 4-16x50. Men jag känner att det skulle behövas på två till! När jag hade Zeiss så köpte jag till motljusskydd, men lät dem ingå när jag sålde kikarna vidare.

Idén till blogposten fick jag när jag läste om Susannes problem härom veckan. Kanske kommer min gästskribent Chris att fördjupa det hela, men det får vi se....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar