Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 25 november 2012

Mina jaktvapen del 4: HVA 1900 en pågående process

Inspirerad av Chris inlägg om vapen så tänkte jag kort beskriva hur jag byggt om och optimerat ett av mina vapen utifrån mina egna nycket (nycker är nog bättre ord än behov).
Första kostymen med första kikaren monterad

Vapnet i fråga är en Husqvarna 1900, ett stabilt system med snart 50 år i ryggen. Det tillverkas fortfarande i Italien under namnet Antoni Zolli. Jag köpte bössan för ett par år sedan. I mina ögon ett riktigt kap,ombyggnaden av den var nämligen redan påbörjad. Kalibern är för övrigt 30-06.
 Jämförelse gamla och nya kolven. Andra kikaren är monterad på bössan.

Bössan jag köpte hade en specialbygd kolv. Den var ompipad 2001 av normas vapensmed Albrektsson, den nya pipan hade en grov match / sporter / varmintprofil och var över 70 cm lång. Det första jag gjorde (kanske felaktigt) var att låta kapa ner pipan till 58 cm och montera på en ljuddämpare. Inledningsvis hade jag en relativt högförstorande kikare på den, en Schmidt und Bender 4-16x50. Den flyttades ner på min 6,5-a och en Trijicon 2,5-10x56 sattes på Husqvarnan.

Så långt allt väl.
 Systemet är isärplockat och redo att stoppa i den nya kolven.

Men det var något som inte riktigt stämde. Efterhand insåg jag att det var kolven som jag inte trivdes med. Jag började kika runt och fastnade för GRS kolvar. Trevliga saker, men attans dyra. Men så fann jag en som bara varit provmonterad, den blev min för lite drygt 2/3 av nypriset i Sverige. Fortfarande mycket pengar men överkomligt i förhållande till hur mycket bättre bössan blev. Men jag får erkänna att kostnaderna för nya delar och smedarbeten har överstigit inköpskostnaden rätt ordentligt.....
 Vilken passform! Allt satt klockrent, men kanske kommer jag att plastbädda systemet frammåt våren för säkerhets skull!

Kolven är en GRV varmint/sporter. Kolvkam och bakkappa är justerbara så att man kan ställa in exakt efter den egna kroppen, samt justera beroende på vilka kläder man har på sig samt skjutställning....
Systemet är på plats i nya kolven.
Och här är bössan tillsammans med det första vilt som fällts i nya kostymen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar