Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 25 november 2012

Gårdagens jakt

Igår jagade jag i de nordvästra delarna av min hemmamark. Det är inte långt hemifrån (gångavstånd) men ändå ett område där jag inte brukar röra mig speciellt mycket.

Efter knappt 5 minuter så tog Missan upp ko med kalv. Vi har en kalv kvar på licensen, men som jag förstått det är den vikt till älghundarna. Jag lät därför Missan hållas (dessutom hade jag bara hagelgevär med mig). Hon kom tillbaka efter ett tag men tog omedelbart upp älgarna igen....

Jag traskade vidare för att få lite avstånd till älgarna så att Missan kunde släppa dem i samband med nästa rapportering. Och mycket riktigt, efter en kvart kom hon och vi fortsatte frammåt. Terrängen utgjordes av tämligen stor skog samt en större mosse bevuxen med småtall. Mer älg än rådjursmark med andra ord. Det dröjde därför nästan en halvtimme till nästa upptag. VI hade då passerat kraftledningen och kommit ner på den öppna marken.

Missan fick igång ett rådjur som hon hängde på i ungefär en kvart. Jag såg aldrig rådjuret men det passerade inte mer än 50 m bort av ljudet att döma. Tyvärr buktade det inte tillbaka utan drog iväg tämligen rakt.

Sedan sökte vi oss hemåt och det blev inga mer upptag. Skulle tro att Missan var lite väl trött, hon var helt utslagen resten av dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar