Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 16 november 2012

Mina jaktvapen del 2: Miroku


Jag följer upp Chris gästinlägg med ytterligare en presentation av mina jaktvapen. Denna gång handlar det om mitt senaste tillskott. En Miroku hagelbock i kalibern 20/76. Jag vet inte vad det är för modell, men jag får känslan av att den borde vara från 1980-talet. Kolven är kantstött och lackad, skall ta bort lacken i vinter och olja den istället.

Bössan är synnerligen smidig och välbalanserad. I någon mån har jag förstört balansen genom att klämma på en patronhållare på kolven vilken med sex hagelpatroner ger en ytterligare bakvikt på 2,5 hekto. Men jag gillar att ha skott tillgängliga där, då slipper jag tänka och eventuellt glömma när jag plockar bössan ur skåpet. Utan patronhållare och rem väger bössan inte mer än 2,9 kg vilket ju är mycket överkomligt i jämförelse med min andra hagelbrakare som klockar in på 3,7....

Den långsiktiga planen är att denna bössa skall få följa med på ripjakt på fjället i framtiden. Vi får väl se när detta går att realisera men det är i vart fall ett av målen med den. Men med tanke på hur trevlig den är så lär det bli förstahandsvalet i de flesta situationer som kräver hagel, inte minst framåt senvintern när det är dags att jaga in Missan i gryt.....

2 kommentarer:

  1. Alltid lika trevligt och intressant att läsa dina inlägg.
    Jag har ju en ny kombi,måste ta den ut nu, den är så fin så jag är lite rädd om den. Men jag kan ju inte ha ett vapen som bara skall stå i skåpet.
    Tyra repar sig efter drevprovet i Norge men det var det värt. Snart är det officiellt i alla papper Nordisk Jaktchampion, fasiken va stolt man är över henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med championatet.

      Själv är jag lite fundersam över kombibössor. Vet inte riktigt vad jag tycker om dem. Har en som jag använder ofta, men mja. Gillar den inte riktigt.... Den passar i alla situationer men känns aldrig 100% rätt....

      Radera