Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 14 november 2012

Mina jaktvapen 1: ej längre i garderoben

Under mina år har en hyfsad mängd vapen passerat min vapengarderob. I skrivandets stund består garderoben av 6 vapen och jag tänkte presentera dem ett efter ett. Men först en liten exposé över jaktvapen som inte länge finns i min ägo, med reservation för att jag garanterat glömt ett eller annat:

Baikal hagelbock, kaliber 12. Ett vapen jag fick av min svärfar. Ett riktigt järnspett, tungt och robust....

Bild på min hva 1640 saknas.

HVA 1640, kaliber 9,3x62. Det första vapen jag fick motivera då det var nr 5. Inget vapen jag trivdes speciellt väl med.

Remington 700 BDL, kaliber 30-06. Ett tråkigt vapen som jag byggde om. Jag tog bort lacken och oljade kolven. Jag plastbäddade systemet, kapade pipan och monterade ljuddämpare. Men trivdes ändå aldrig med det....

Carl Gustaf 2000 mkII, kaliber 30-06. Ett helstocksvapen, en riktig pärla som jag är genuint ledsen över att ha sålt. Men jag står fortfarande för beslutet då jag vill ha ljuddämpare på mina klass 1 vapen och det är en aning problematiskt på helstocksvapen..... Ett synnerligen välskjutande vapen när jag plastbäddat det.

Anschütz 1415-1416, kaliber 22LR. Ett trevligt småvilt- och övningsvapen som jag sålde dels för att det började bli matningsproblem och dels för att finansiera införskaffandet av en småviltsstudsare med pipbytessystem.

Valmet 412, kombibock kaliber 12/222rem. Ännu ett järnspett. Rätt korkad kaliberkombination i dessa tider då vi har vildsvin och dovvilt på gång i markerna. Skrotades då kolven sprack.

Som ni nu börjar ana så är inte fabriksnya vapen min grej, lika lite som fabriksnya bilar. Men i ett framtida inlägg kommer ni att se att jag trots allt gjort avsteg från den principen minst en gång.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar