Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 23 november 2012

Jaktvapen en fråga om dina egna val del 4

Ett inlägg av min eminente gästskribent Chris:

Då är jag åter igen med ett litet inlägg om vapen och hur man kan och bör se till att vapnet passar just dig för att resultatet, det skyttemässiga skall bli det bästa möjliga vid träning och jakt, under den tid och resa med ett flertal vapen jag haft har jag kommit att lära mig att för skytte med kulvapen har jag inget behov av en lång stock, detta undantaget för skytte i liggande där stocken gärna får ha lite längd. 
Erfarenheter av vackra trästockar av valnöt har gjort att jag idag premierar de lite tråkigare kompositstockarna, motiveringen för min del är att jag har för stor respekt för vackra stockar och att jag då sparar på prylarna istället för att använda dem. I dag har vi som byggare av vapen och användare en pletora av tillverkare, tidigare har det varit mycket begränsat. Tillverkare som McMillan har fått konkurrens av Manners med David Manners vid rodret, i Europa har vi Edi som tillverkar stockar under namnet PSE- Composites. Vidgar man vyerna ännu mer har vi Kanadensiska Robertsons stocks och Australiensiska Wild dog för att nämna några ytterligare.

Stocken är den andra delen av en skytts interaktion med ett vapen, det är i skottet en passiv sådan men utöver det så är det en mycket viktig del, inte bara för den tekniska precisionen i vapnet utan även för den praktiska. Det vill säga hur väl kan man skjuta med vapnet, saker som anpassad kindstöd, lämplig vinkel på pistolgreppet, dvs för handen  och fingret som skall stå för avlossandet av skottet samt bakkappans placering och utformning.

Nedan är en bild på min stock som jag valde till projektet, en Mcmillan HTG med justerbart kindstöd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar