Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 26 oktober 2012

En masurbjörk


Jag är tämligen säker på att björken ovan har masurbildningar i stammen. Följande citat om vad masur är har jag lånat från Masurmannen hemsida:
Masur är ett uråldrigt ord med betydelsen livligt mönstrad. Masurvirken är alltså mönstrade på ett eller annat sätt, normalt med mörkare inslag än i den normala veden, och de uppvisar en kraftig flammighet. 
Årsringar, märgstrålar och en del andra mönster från t.ex. insekter och svampar brukar inte föras till begreppet masur, men dessa egenskaper kan ändå göra virket mycket dekorativt. 
Masurvirke bildas när trädet växer och kan antingen orsakas av en störning i cambiet (tillväxtzonen), så kallad cambiemasur, eller genom att en stor mängd knoppar bildas som sedan växer in i veden, så kallad knoppmasur.
Cambiemasur: Bland cambiemasur intar den störning som förekommer hos vårtbjörken en särställning. Den kallas allmänt för masurbjörk, är mycket dekorativ, kan odlas och är jämfört med annan masur lätt att förädla. 
Hos övriga trädslag är cambiemasur än ovanligare än hos Vårtbjörken, men kan antagligen förekomma hos de flesta arter även om karaktären på virkena blir olika.
Personligen tycker jag att masur är väldigt vackert. Jag har som målsättning att någon gång tillverka en studsarkolv i masurbjörk, det tror jag kan bli väldigt fräckt. Jag har pratat med "masurmannen" om att köpa en lämplig planka masur av honom, men det har fortfarande inte blivit av. Kanske dags att stöta på igen.....

2 kommentarer:

  1. Masur är snyggt,jag har en kniv med skaft gjort i masurbjörk..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ett roligt träslag. Har gjort en bunt knivar med masurskaft, ett par där jag köpt trä-ämnet och ett par där jag själv hämtat träet i skog och mark. Givetvis med markägarens tillstånd!

      Det ligger en del på rännet och torkar, men tiden att göra knivar har minskat högst betänkligt sedan vi fick barn.

      Radera