Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 11 oktober 2012

2+1+3 drevdjur!

Idag fick Missan till det riktigt bra. Hon har för det första börjat söka ut ordentligt. Jag observerade att hon gjorde bortåt 300 m långa sökrundor ut från mig i olika riktningar när vi var på ett större gärde. Sedan tog hon upp ordentligt. Först en get med kid som hon rusade efter vilt skällande. Efter en stund övergick tonen i skällandet till gnäll och jag såg henne rusa efter en bock istället. Totalt drev hon i lite drygt 10 minuter den rundan. Sedan fick hon upp en bunt med gräsänder, men jag hade tyvärr bössan på ryggen så där vart det inget. SOm avslutnign letade hon upp en grupp på tre rådjur, get med dubbelkid, som hon väckte och drev i någon minut innan hon kroknade och lufsade tillbaka till mig.

Jag missade att fotografera. Hade fullt upp med att följa dreven som jag såg vid flera tillfällen. Därför inga bilder. Avslutade för övrigt dagen med att stycka geten från i förra veckan.

4 kommentarer:

  1. Vad skall du ha Missan i huvudsak för?

    SvaraRadera
  2. Slaskhund. Eller all-round. Allmogejakthund kanske? Vet inte riktigt vad man skall kalla det.

    Tanken är att hon skall funka till lite allt möjligt. Drev, eftersök och lite gryt. Jag vill kunna klara mig på egen hand. Sett till rasen så skall hon ju även ha potential för apport, men det har vi inte tränat så mycket (kolla Gamekeepers blogg så ser du hur mycket man kan ha en tjt till). Sedan visar det väl sig vad just Missan kommer att ha störst talang/intresse för. Kanske är det stöt / kortdrivare som är hennes huvudsakliga grej, kanske gryt. We´ll see. Men sköter jag det här rätt kommer jag att ha en hund som man får långa jaktsäsonger med. Om allt klaffar så blir det väl räv/grävling augusti-september, klövvilt oktober-januari, räv februari-mars. Spår/eftersöksträning resten av året.

    Strategin just nu är att köra klövvilt ett tag tills hon fått kläm på det. Frammåt senhösten är det väl läge att börja ge sig i kast med gryten igen. Då är hon lite mognare också. Förhoppningsvis slipper jag att hon växlar över till gryt under klövviltjakt med detta upplägg, men vem vet vad en terrier tar sig till när rätt situation uppstår.... Hur som helst var det inga problem att kalla henne från grävlingspår och styra om henne till rådjursmark när vi var ute igår.

    SvaraRadera
  3. Ja det skall bli spännande och se vad hon mest är sugen på. Det blir nog mycket träning då för dig :-) med alla de djurslagen......
    Den är så brun, tyskterrien vi har nu i vårt jaktlag. Det är en dansk som har den och danska linjer i hunden. Han släppte den när vi hade 2 drevkarlar att gå. Kessler blev kvar i ett område och bara snodde runt. Hela GPS rutan var bara ett virrvarr av spår. Vi åkte hem innan han fick tag i honom. Lär väl höra imorgon.

    SvaraRadera
  4. Idag skällde hon älg så det stod härliga till... Skriver lite om det senare...

    SvaraRadera