Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 31 maj 2012

Recension: Viltstyckmästarens kokbok

Alf Andersson är produktiv, inte nog med att han har skrivit ett antal motioner till jägareförbundets årsstämma, han har skrivit fyra böcker* som sedan tidigare står i min bokhylla samt ytterligare ett antal som inte gör det. Alf skriver bra och pedagogiskt. Han tycker uppenbarligen att det är både kul och viktigt att förmedla sina erfarenheter.

Viltstyckmästarens kokbok är upplagd i en grundläggande del och en receptdel. Den grundläggande delen är nästan lite hemkunskapsaktig. Alf tar upp allt ifrån mörning och styckdetaljer till mikroorganismer och hur man diskar rätt. Poängen är givetvis att vi måste hantera vår förstklassiga råvara väl för att den skall komma till rätta i det kommande koket. I någon mån påminner upplägget om Jägarens nya kokbok men på en lite mer lättillgänglig och lekfull nivå.

Receptdelen innehåller 27 recept med fina bilder, även om min kära hustru som satt brevid mig i soffan ena kvällen när jag läste boken tyckte att maten genomgående var väldigt brun..... Recepten är lite retro, de faller tillbaka på en äldre tid då det var självklart att man åt allt på ett djur. I det perspektivet är märgben, njure från helvetet, sylta på grishuvud, stekt lever respektive njure samt rimmad, kokt tunga helt logiska men kanske inte det genomsnittsjägaren väljer att tillaga. Utifrån egna erfarenheter ser jag att intresset för hjärta, lever och tunga är rätt lågt i mitt jaktlag. Däremot tycker jag att receptet på just tunga verkar betydligt bättre än några jag provat tidigare. Där finns givetvis en hel drös med recept även på finare styckdetaljer men de är inte lika intressanta att ta upp i ett samhälle när man ofta kan köpa tamgrisens finaste styckdetalj för under 100 kr/kg på ICA.... Med det vill jag ha sagt att människor i dagens sverige är lite bortskämda med de finaste och mest lättlagade köttdetaljerna och rätt ovana att tillaga t.ex. lägg, en styckdetalj som för övrigt återkommer i ett par av Alfs recept.

Själva recepten har ett för mig mycket tilltalande upplägg. De inleds med en kort kommentar eller anekdot kring rätten, därefter beskrivs viket kött som är lämpligt. Ingredienserna radas upp men några måttenheter nämns inte, vilket jag tycker är korrekt då det ger kocken en bättre möjlighet att anpassa efter sin smak men samtidigt blir det lite svårare för den som är osäker. Slutligen följer en rudimentär beskrivning, punktivs upplagd. Klockrent upplägg enligt mitt förmenande. Det är snarlikt det upplägg jag haft när jag publicerat ett 50-tal lammrecept i tidningen åter, och det är samma upplägg som jag har på recepten i min lammblogg (se t.ex. detta recept på lammspett).

Så vad tycker jag då? Jo det är en bra bok med ett beprövat och vettigt upplägg. Det lättsamma anslaget gör den enklare att tillaga än den tidigare nämnda ganska pretentiösa (men extremt användbara) Jägarens nya kokbok. För min del ger recepten snarare stoff till egna idéer än ett tvång att slaviskt följa dem. Bilderna är dock inte så roliga, som min hustru sade - varför är all mat brun? Men jag kan rekommendera boken, varför inte beställa en genast och ge bort i studentpresent till någon jaktintresserad ungdom i nästa vecka?

Boken kostar: 229 kr/199 kr (Jakt & fiske bokklubben); 229 kr (AdLibris); 269 kr (Bokus)

*Det viktiga eftersöket, Eftersökets ABC, Styckning av vilt (2 olika upplagor) samt Så röker du kött och fisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar