Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 3 november 2011

Jägaren som syndabock

Då var det dags igen. Aftonbladet pekar ut jägarkåren som skyldiga när en politiker utsätts för misshandel....

MP-politikern Arne Johansson är verksam i Ånge. I går kväll slängde någon en sten genom ett fönster i hans hus, stenen träffade honom i huvudet och han fick föras till sjukhus. Tidigare har han utsatts för skadegörelse, t.ex. har billacken rispats och bultar till hjulen skruvats av. Alla dessa saker är allvarliga, speciellt om de sker till följd av Johanssons politiska engagemang. Att ge sig på politiker, oavsett vad de står för, är ett direkt hot mot demokratin!

SRs hemsida uppger Johansson:
– Det enda jag kan komma på är att jag är motståndare till vargjakt och det har upprört en del här i Ånge. säger Arne Johansson.
En slumpvis uppsökt jägare i Ånge, uppger för Aftonbladet när han får frågan om vargjaktsmotsånd kan vara orsaken till attentatet:
– Det tror jag inte. Vargproblemen är inte så stora just här. Och jag kände själv inte till att han var emot vargjakt, så det är inte något som är allmänt känt.
Oavsett om det är åsikter om vargen som är bakgrunden till problemen eller ej så tycker jag att media borde vägt in vad Johansson har för politiska uppdrag. En enkel googling på Ånge kommuns hemsida ger vid handen att Johansson är förtroendevald i bygg- och miljönämnden. Det innebär att Johansson är med och fattar en hel del beslut som rör stora investeringar (byggen) samt miljöfrågor, vilket kan få stora konsekvenser för enskilda. Nu har jag inte orkat kolla om det finns något groll rapporterat i media kring bygg- och miljönämnden i Ånges beslut under senare tid. Men jag kan mycket väl tänka mig att ett negativt beslut därifrån kan få en psykiskt labil eller stressad person att agera irrationellt och ta ut sin ilska över någon som får representera beslutet.

Innan man hänger ut någon person eller grupp i media som skyldiga/misstänkta för ett brott så får väl för fasen media göra lite seriös research och tillämpa journalistisk källkritik. Nu har man tämligen okritiskt tagit Johanssons uppgifter om att attentatet beror på vargåsikter till sig. Det kan mycket väl röra sig om ett uteblivet, eller för den delen beviljat, bygglov, eller varför inte ett föreläggande om att installera en trekammarbrunn?

Det finns fler buskar att kika bakom innan man kan peka ut någon! Men det skall inte jag behöva lära stora mediaföretag. Det vet de själva! Om de bara stannar upp och tänker efter innan de sätter och publicerar en nyhet.

6 kommentarer:

  1. Håller helt med och att sedan kalla jägarna för fanatiska när det gäller vargen är ju korkat. Tittar man på vilka som är fanatiska så är det i mina ögon MP politikern med ny färsk tatuering på en varg.Sedan att bilen blivit stulen och att någon slangat bensin ur den är ju vardagsmat på landet där det inte finns 200 grannar som bevakar varandra och har garanterat ingen koppling till någon vargmotståndare. Vet själv hur det är nu i Småland där vi nu har en varg och hur Miljöpartister och vänsternissar trakasserar oss jägare och kallar oss för både det ena och det andra samt en del direkta hot mot en del jägare och fårägare.

    SvaraRadera
  2. Jaha, så hur kommer det sig i så fall att inte resten av nämndens ledamöter, d.v.s. de som deltagit i eventuella majoritetsbeslut, har utsatts för liknande attentat?

    Vargfrågan är i allra högsta grad infekterad och hypotesen att någon vargmotståndare gjort sig skyldig till förföljelsen får nog hållas för mest sannolik.

    SvaraRadera
  3. Okej, och vilka andra skulle vara på jakt efter en miljöpartist...?

    Jag är från en värmländsk jägarfamilj där folk går omkring med S.G.T-t-shirts, jag vet hur snacket går. Och det snacket får mindre mentalt stabila individer att vidta terrorbrott.

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag känner folk som blivit hotade efter beslut i motsvarande bygg- och miljönämnden så vet jag att det förekommer och att besluten inte alltid har väckt uppmärksamhet i media först eller ens varit speciellt uppseendeväckande. Det räcker bara att de drabbar fel personer. Jag har bekanta som fått telefonhot hem och andra som blivit hotade med kniv på grund av sådana beslut.

    Därför anser jag att man skall undersöka och utesluta andra möjligheter innan man pekar ut en grupp eller individ. Men det är inte media av idag speciellt duktiga på eftersom man så snabbt som möjligt skall ut med sina nyheter. Det är stressigt för man måste ju ut med dem innan någon konkurrent får ut dem. Då spelar källkritiken inte så stor roll.

    Angreppen på Arne Johansson är angrepp på vår demokrati. Medias bristande källkritik är en risk för vår rättsstat.

    SvaraRadera
  5. Ja, det har du givetvis helt rätt i. Medias bristande ansvar är ett återkommande tema i dagens ytligfierade samhälle.

    Det är väl som med frågan om gud. Vi kan inte veta i det här läget, men vi kan fortfarande utgå från sannolikhet utan att skämmas.

    I likhet med Nicklas menar jag inte att samtliga jägare är våldsverkande idioter (även om jakten i sig är en form av våldsutövande). Om det är någon jägare som står bakom förföljelsen, så är det troligtvis en del av en minoritet som har lite skeva moraliska perspektiv eller kalla samveten där ändamålen helgar medlen.

    Enligt min, och säkert många andras, mening är omotiverat våld alltid fel.

    SvaraRadera
  6. Som totalvägrare (ja jag tog konsekvensen av det i form av fängelsestraff) anser jag givetvis att allt våld mot människor är förkastligt. Däremot är jag köttätare och tar den moraliska konsekvensen av det, jag utövar våld mot djur för att få kött istället för att leja ut våldet till andra och köpa det kött jag äter i butik.

    SvaraRadera