Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 16 november 2011

Jag - en prepper?

När stormen Gudrun svepte över landet för snart sju år sedan satt jag och min hustru tillsammans med vår då 6 månader gamla bebis inne i vårt torp och kurade. Vi hade det varmt och gott. Värme fick vi från vedspisen i köket. Ljus från oljelampor och stearinljus. Vatten från vår grävda brunn (den djupborrade kunde vi av naturliga skäl inte använda). Den enda lite obekväma åtgärden var att flytta ner madrasserna från övervåningen till vardagsrummet ("salen" på gammalspråk). Vi hade det gott.

Nu skall ni inte tro att vi på något vis hade förberett oss medevetet. Vi bor helt enkelt på landet och tog konsekvensen därav - dvs vi räknade med strömavbrott när vi köpte stället så t.ex. en vedspis ingick i våra krav egen skog för ved likaså. Sett såhär i efterhand inser jag att vi de senaste åren allt mer handlat och betett som preppers.

Men vad är då en prepper? Jo vi kan hämta en definition från wikipedia:

A survivalist or "prepper" is an individual or group that prepares or makes preparations in advance of, or prior to, any change in normal circumstances or lifestyle without significant reliance on other persons (i.e., being self-sufficient), or without substantial assistance from outside resources (e.g. government) in order to minimize the effects of that change on their current lifestyle.

Preppers call themselves "modern-day survivalists" or "neo-survivalists" and try to distance themselves from the "crazy gun nut" stereotype "survivalist". Like survivalists, many do not identify themselves as doomers or follow the 2012 phenomenon.

Survivalists have many different mindsets and cover a broad spectrum of survival and preparedness interests. Some prepare for economic disaster or to escape genetically modified foods through organic farming or urban gardening. Some may prepare for the possibility of a complete breakdown of society while others store up extra food and water for a more localized disaster. In addition to natural disasters, terrorist attacks, as well as other crises, preppers also prepare for personal disasters and economic hardships, such as unemployment or the loss of a loved one.

Jag känner igen mig i den beskrivningen. Att vara förberedd och förutseende. T.ex. tog vi inte mer lån när vi köpte vår gård än att vi kan bli arbetslösa båda jag och min hustru. Vi har byggt upp gårdens verksamhet i syfte att bli självförsörjande. Vi har i möjligaste mån valt low-tech lösningar. Så hellre en vedpanna med självcirkulation än en luftvärmepump, och givetvis en vedspis. Vi har djur, men vi säljer inget till slakt utan slaktar till husbehov (delar av fårflocken kan betraktas som ett levande köttföråd). Vi har jordkällare för att förvara potatis, äpplen, inläggningar mm i. Jag har vapen, inte för försvar utan för jakt. Jakten ger oss kött och (som den som följer bloggen märker) en mängd andra produkter.

Vapen och mycket ammunition har jag. Men det är inte till försvar (sådant gillar jag inte - jag är pacifist) utan till jakt (och slakt).

Så ja. Jag är nog en prepper. Jag tänker nämligen inte finna mig i en kvalitetssänkning av mitt liv oavsett vad som händer. Jag tänker vidmakthålla min och min familjs livskvalitet!

Några länktips:
Cornucopia? är ingen renodlad prepperblogg, men där finns en hel del inlägg av prepperrelevans.
Nisse i torpet, självhushållning
Blott Sverige svenska preppers har, ja namnet säger sig själv. ra inlägg och många länktips.
Livet efter oljan, perspektivet är tydligt och inläggen långa.
Ylven, självhushållning
Getapulien, självhushållning
Den svenska argus, mycket prepper!
Prepper´s, också hardcore prepper!
Survla, prepper som ligger på survivalist.se
Om det händer, prepper, även den på survivalist.se
Upp 19:15, praktiska förberedelser
En självhushållares dagbok, självhushållning

Självklart finns där fler, många fler. Tipsa mig gärna om era bästa svenska självhushållnings- och prepper-bloggar så lägger jag till dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar