Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 16 november 2011

DIY - gör det själv

Den som följer min blogg inser efter ett tag att jag tycker att det är roligt och viktigt att man tar till vara på de djur man skjuter. Att bara lämna en skjuten iller eller skata i skogen är inget för mig. Därför har ni med jämna mellanrum kunnat läsa inlägg om t.ex. hur man garvar viltskinn till läder med lite olika metoder. Eller hur man kokar lädersmorning av grävlingens fett. Jag lovar att det kommer fler inlägg i samma stil framöver men för ögonblicket får ni nöja er med den snabblänkslista jag lagt till i höger kolumn. Detta för att man så enkelt som möjligt kunna nå inlägg som innehåller praktiska gör-det-själv tips. Kommer ni på något tips eller någon beskrivnng som jag haft med tidigare och som ni tycker kunde passa i listan så påminn mig gärna genom en kommentar.

DIY = do-it-yourself
GDS = gör-det-själv

2 kommentarer:

  1. Det är något jag skulle vilja göra...funderade ett tag på att gå någon utbildning...

    Jag hoppas att jag någon gång i framtiden ska lyckas få en bäver, de skinnen är ju fantastiskt mjuka och fina!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker i alla fall att det är superskoj! Det mesta har jag lärt mig själv genom att läsa böcker och kika på beskrivningar på nätet. Men det är givetvis bäst att få förstahandsinfo via en kurs eller så. Antagligen är det Bäckedals fhs och Sätergläntan som har det mest intressanta kursutbudet men emellanåt dyker det upp kurser på de olika jägarförbunden.

    De enda formella kurserna i hantverk som jag har bakom mig är ett par studiecirklar i knivtillverkning och två kurser i svartsmide i Bäckedal. Den ena var en enveckas sommarkurs den andra var en höstterminskurs.

    SvaraRadera