Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 7 augusti 2011

42

Idag var vi, dvs jag och grannen J-I, i Obbhult på en kuljaktstig i Släryds grusgrop. Allt började bra. Eller ja, med undantag för ett extremt hotfullt väder. Jag fick startnummer 42! Jag utgår från att alla vet vad det innebär - Det är svaret på den slutgiltiga frågan om livet universum och allting!

Kunde det gå dåligt med dessa förutsättningar?
(Tillägg, andra förutsättningar var okända skjutavstånd, geggamoja upp till anklarna och förbud mot vapenrem mm)

Självklart kunde det det. Det gick riktigt uselt på första stationen, älg. Sköt futtiga 5+4+1+0 (modifierad tavla, femettan var 5, femman var 4 etc). Med självförtroendet nere i skosulorna fortsatte vi till andra stationen. Varg. Sköt 3+3+2+0. Väldigt litet träffområde så nåja. Det må vara hänt. Nu hade jag i alla fall klarat av samtliga bommar för dagen. Fortsatte till station vildsvin. Där sköt jag 10+8+6+2, åtminstone samtliga skott inom träffområdet - 10 var det högsta man kunde få. Skönt. Självförtroendet steg.


Därefter vidare till station dovhjort. Gick rätt bra, 4+4+3+2, möjligen var 4 det högsta man kunde få - minns inte riktigt. Träffbilden var väl samlad. 2-an tog något högt vilket är vanligt för mig i jaktliga situationer, bortåt hälften av mina rådjur har fallit med avskjuten ryggrad. Sedan var det råbock som gällde, 5+4+4+3 fick jag ihop där. Dödande skott samtliga. Skönt inför den kommande bockajakten. Den avslutande stationen var björn. Detta skytte hade jag i färskt minne efter björnjaktsutbildningen i våras och resultatet blev därefter, 5+5+5+5.

På vägen upp till tävlingskansliet tog jag mig ett snack med Roger på RCC som demonstrerade ljuddämpare. Helt klart sugen på en till min nya bössa. Men det får vänta till efter nyår tror jag.

Det sista vi sköt var insatsskytte på en kulting. Avståndet var knappt 50 m och man sköt på frihand. Inget stort träffområde. Men jag fick alla skotten i träffområdet, 3+1+1+1 dvs 6 av maximala 12 poäng. Segraren fick ihop 10 poäng och hälften av de pengar som lagts i potten.

På väggen utanför kansliet kunde jag direkt konstatera att mina 93 poäng stod sig slätt mot toppskiktet som låg och kivades på lite drygt 120 poäng av 140 möjliga. Hade jag skjutit riktigt bra hade jag väl hamnat på sisådär 115 eller kanske några poäng till. Men vad fasen, jag sköt mitt första skott med en älgstudsare för blott fem år sedan och detta var mitt livs första tävling i skytte så jag får väl vara nöjd med de tillfällen då allt stämde, samt att de allra flesta skotten åtminstone satt i träffområdet.

4 kommentarer:

  1. Åh fan, var du där? :-O Synd att vi inte kunde ha tagit en kaffe tillsammans efter skyttet. Ja, det var jag som kammade hem femhundringen ;O)

    / exabit

    SvaraRadera
  2. Jag hade rätt bråttom hem var lixom där på nåder från familjen, så kaffet får bli en annan dag.
    Denna runda var min första, men det gav helt klart mersmak...

    SvaraRadera
  3. Ok, bra att det gav mersmak :O) Framöver kommer du kunna skjuta två stigar i augusti varje år - den i Obbhult och en i Härryda (de gick av stapeln samma dag i år tyvärr - brukar gå skilda helger annars). Den i Härryda är i skogmiljö och avslutas med rörlig björn i mosse och älgbana. Riktigt trevlig faktiskt.

    / Rikard

    SvaraRadera
  4. Får försöka hålla det i bakhuvudet.

    SvaraRadera