Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 6 juli 2011

EU-kommissionen på besök för att förstå vargsituationen i Sverige


Den 17 augusti vill EU-kommissionen ha svar från Sverige angående den förda vargpolitiken. Är svaren inte tillfredsställande kommer Sverige att dras inför domstol. För att öka kommissionens förståelse för den svenska vargpolitiken så kommer några representanter från EU kommissionen, på Andreas Carlgrens initiativ, att besöka Sverige i veckan. Detta för att på plats ta del om erfarenheter kring varg.

Vi får väl se hur det går. Som parentes kan nämnas att Finland råkade ut för liknande händelser när man där ville införa licensjakt på varg. Utfallet blev att man idag inte har licensjakt på varg men en utbredd skyddsjakt vilken sänkt den totala vargpopulationen i landet högst markant. Frågan är om Finland haft lika få vargar om man fått behålla licensjakten. Det är något för vargjaktsmotståndare att fundera över.

För övrigt är det bara att konstatera att jag, som alltid varit rätt kritisk till EU, nu blivit direkt negativ. Jag kan för mitt liv inte se att jag får valuta för de 17600 kr min familj betalar till EU varje år. En summa som kommer att öka, utan att Sverige protesterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar