Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 1 juni 2011

Rovdjursföreläsning 1 - allmänt


Igår kväll var jag på föredrag i Fjärås bygdegård. Det var Ölmevalla-Landa jaktvårdskrets som arrangerat en föredragskväll med Rasmus Boström. Rasmus pratade om lo- respektive björnjakt. Därtill fanns det ett par utställare påplats, självklart Rasmus företag Swedish Chasseur, men även Jaktjournalen och Gamecall. Kanske någon till.

Att Jaktjournalen var där var väl inte så konstigt. Deras redaktion ligger ju i Kungsbacka av gammal hävd. Minns jag rätt var det väl Elanders tryckeri som från början startade Jaktjournalen. Sedan köptes den upp av Allers. LRF-media äger för övrigt Jaktmarker och fiskevatten, men det innebär att en hyfsad del av jakttidningsmarknaden fortfarande är fri från de stora mediajättarna. Kanske beroende på att två av de stora jakttidningarna har förbund i ryggen.

Jag köpte i alla fall en red river squeker och en crit-r-call std från Gamecall. Crit-r-call pipan har jag länge funderat på att beställa. Men att köpa direkt över disk är något jag föredrar. Så här i efterhand inser jag att jag kanske skulle köpt en red river bandit också, men skit samma, jag har ju redan några pipor att välja mellan när jag är ute.

Man kunde också köpa lotter. Priserna utgjordes av: en av Rasmus filmer; ett jakttorn; fyra vargjakter.

Hur som helst så var det rätt mycket folk som slöt upp. Jag skulle tro att där var ett hundratal besökar, kanske så mycket som 120. Gissningsvis 10% var kvinnor, samt en bunt barn. Jag fick känslan av att besökarna antingen var 60+ eller upp till min ålder (40). Mellanregistret tycktes inte vara lika frekventa men jag kanske misstog mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar