Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 16 februari 2011

Mina bästa vantar - förbjudna?

Jag har ett par vantar som är bättre än några andra jag någonsin ägt. Jag hittade dem på en loppis, men önskar att jag haft möjlighet att köpa dem över disk. Det hade varit ärligare.

Vantarna är ett par sälskinnsvantar fodrade med fårskinn. De är varma och fuktsäkra. Fenomenalt bra helt enkelt. Men nu till problemet. EU har som bekant förbjudit handel med sälskinnsprodukter. Detta slår hårt mot kanadensiska innuiter och grönländska eskimåer som fortfarande har säljakt som en viktig inkomstkälla. Förfarandet innebär att man går från att se sälen, rätt förvaltad, som en möjlig resurs till att att göra den till ett potentiellt problem.

EUs genomgående problem är att man inte anpassar reglerna efter lokala förutsättningar. Hade man gjort det hade man kunna besluta om en mer licensjakt och mindre skyddsjakt på säl utefter Sveriges kuster. Sälskinnsprodukterna hade kunnat bli en ekologiskt hållbar resurs, istället för att förbjudas. Och jag hade kunnat hitta ersättningshandskar när mina en dag är utslitna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar