Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 17 februari 2011

Artikel i senaste Åter

Sedan 2006 har jag skrivit ett tiotal artiklar i en tidskrift för självhushållare och småbrukare, den heter Åter och kopplat till den finns ett forum som heter alternativ.nu. Artiklarna jag skrivit har handlat om lövtäkt, kötthantering, säkerhet och arbetsmiljö samt en serie lammrecept. Jag ahr säkert skrivit något mer som jag inte riktigt kommer på nu.

Många av Åters läsare och alternativs brukare är, precis som jag, utflyttare från en stads eller förortsmiljö. Man när en dröm om att minska sin miljöpåverkan och att klara sig själv, kort sagt öka sin självförsörjningsgrad. Väldigt mycket DIY.


En sak som jag förvånats lite över är att det inte är speciellt många aktiva jägare i dessa grupper. Jakt och fisketavlan på alternativ har en låg användarfrekvens och i tidningen åter känner jag inte till att en enda artikel som handlat om jakt tidigare. Slakt, javisst där finns många artiklar så det är inte i frågan om det etiska i att äta kött som trögheten finns. Kan det vara i svårigheten att bjudas in i ett jaktligt sammanhang, att få delta innan man ger sig in i den rätt kostsamma jaktsvängen? Till viss del har det givetvis att göra med ett stort mått av naturromantik, alla tycker definitivt inte att jakt går ihop med självhushållningens moderna gröna våg. Eller åtminstone den självsyn många där har, vilket inte minst märks på de debatter som genast uppstår på alternativ.nu så fort jakt med annat syfte än att få hem lite kött kommer på tal. Hellre rävsäkra hönsgården än att skjuta räven resonerar många. Själv vill jag ha mina hönor helt frigående dagtid....

Denna inställning kändes för mig väldigt konstig.

Hur som helst, efter en del mailande med redaktören (som oftast är väldigt positiv till mina artikelinfall) hittade vi en bra form för en inledande artikel om jaktens roll och möjlighet för självhushållet/småbruket. Igår landade tidningen i min brevlåda. Jag tycker att artikeln blev rätt bra, jag hoppas att anslaget blev det rätta för att attrahera fler utflyttare att ta steget till en jägarexamen och med lite tur en plats i traktens jaktlag. Jag har möjlighet att följa upp artikeln med fler. Jag tänkte väl börja med en uppföljare som går in lite på rävjakt. Eller skall jag kanske tima in bockjakten med en artikel om rådjur? Nae, räv blir nog bättre.

Vad det än blir så lär jag inte kunna låta bli att tjôta om det på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar