Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 18 februari 2011

Lodjursjakt

Igår meddelade Naturvårdsverket hur många lodjur som får skjutas 2011. 30 djur får skjutas i mellansverige, vilket är en minskning i jämförelse med i fjor. Stammen består totalt av kanske 1300 djur varav lite drygt hälften i renbetesland. Lodjuret är som alla vet en predator av rang, men vad få vet är hur mycket den faktiskt slår i reda siffror. För ren har lodjuret en killrate 4,3 renar per lo och månad. För dov och rådjur verkar siffran ligga på 5-6 djur. Lite enkel matematik ger därför vid handen att det går åt sisådär 35.000 renar och lite drygt 40.000 rådjur eller dovvilt för att tillgodose lodjurens födobehov. Det säger sig självt att en loetablering i ett område snabbt innebär att lo-n tar fler djur än människan som tänker långsiktigt. Lon gör inte det, den tar instinktivt fler bytesdjur ju fler som finns tillgängliga.

SNF motsätter sig givetvis all jakt på lodjur, men ett uttag på lite drygt 2% påverkar väl knappast stammen tycker i alla fall jag.

Jag har tidigare efterlyst en möjlighet att få officiell information om vilka rovdjursobsevationer som gjorts i närheten av min gård. Nu hittade jag den, rovobs, till vilken en handfull länsstyrelser i mellansverige är anslutna till. Kan genast konstatera att en lo bekräftats halvannan mil från min gård för ungefär en månad sedan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar