Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 22 januari 2011

Viltvård


Viltvård hör alla årstider till, men under vintern görs det kanske främst genom utfodring. Mitt jaktlag har något dussin foderautomater ute på olika platser i jaktmarken. Därtill gör flera av oss som bor i området vad vi kan. Ensilagebalen på bilden har grannen ställt ut. Då den står i trädbrynet förstår den skarpsynte läsaren att vi inte har någon fast lodjursstam i området.



En annan granne, även han medlem i jaktlaget, har gallrat delar av sin skog. Bilden här ovan visar ett parti med framför allt löv.

Att det skotten och barken på de gallrade lövträden är eftertraktat foder för viltet har vi märkt. Om inte vintern smäller till och blir supersträng så hoppas jag att jag efter grannens gallring inte skall behöva fälla fler aspar. Jag kommer att ha tillräckligt mycket jobb att reda ut de som redan ligger på mina marker....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar