Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 24 januari 2011

Vargskydd

Aftonblandet rapporterar om en episod i Norge där en skolpojke möter en grupp vargar på vägen hem. Han drar igång heavy metal på sin iPhone och vargarna ger sig av. Jag vill se den länsstyrelse som beviljar bidrag till en stor ljudanläggning i hagarna i syfte att skydda tamdjuren mot vargar...

Generellt sett är vargar inte farliga för människor, men i likhet med de flesta djur så kan de bete sig aggressivt när de blir trängda. Det kan även finnas individer med ett avvikande beteende. Eftersom jag tidigare fått raljerande kommentarer kring när en människa senaste dödades av varg kollade jag lite snabbt vad jag kunde få fram för uppgifter. Jag hittade två västerländska fall för de senaste fem åren. Dels en student som dödades av vargar i Saskatchewan i Kanada. Och dels en kvinnlig lärare som dödats av vargar i Alaska. Sedan finns det spridda uppgifter om att framför allt barn dödats i olika delar av forna Sovjetunionen, men eftersom inga av dessa har en officiell källa typ nyhetsförmedling eller liknande, har jag valt att inte lyfta fram dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar