Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 24 januari 2011

Träffbildstest

Jag gjorde ett litet test av mig själv igår. Tog fram minn Anschütz i kaliber 22LR och en ask ammo. Satte upp en tavla av den typ som används i månadstävlingen på Jaktsnack. Min tanke var att se hur jag kunde hålla samman en serie på 50 skott avfyrade så snabbt jag förmådde. Avståndet var 50 meter och jag sköt liggande med benstöd. För att förenkla omladdningen använde jag ett 10-skottsmagasin. Ammon var Remington Thunderbolt, dvs en höghastighetsammo som givetvis har en något större spridning än subsonicammo.

Längsta avståd centrum-cenrum blev ungefär 70 mm, ränkar jag bort 3 slängskott så kom "serien" ner på 52 mm. Eftersom jag medvetet stressat tempot och det rörde sig om såpas många skott kanske man kan vara hyfsat nöjd, men nej, nu satt 20% av skotten utanför 9-an så nöjd är jag inte. Vi får väl se om jag övar lite mer skytte på detta vis eller om jag skall koncentrera mig på att träna förstaskott, rent ajktligt är det ju trots allt dem som är avgörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar