Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 20 januari 2011

Nytt projekt: Remington 700 ADL make over

Igår hämtade jag mitt nya projekt från vapenaffären. En Remington 700, världens vanligaste jaktvapen! Vapnet är i kaliber 30-06 springfield och av modellen ADL, dvs den har fast magasinsbotten. Det är välhållet och ungefär 30 år gammalt.

Vad har jag då tänkt göra med vapnet i fråga? Jo det skall bli ett jaktvapen optimerat för pürchjakt och vildsvinsvak. Kalibern är vald därför att utbudet av köpeammo är synnerligen stort, jag handladdar som sagt var inte.

Det jag tänkt göra med geväret är:
  • Ta bort de fasta riktmedlen.
  • Korta och kröna om pipan.
  • Skaffa antingen rekylbroms eller ljuddämpare.
  • Se över trycket, det är rent men hårt.
  • Skaffa en ny kolv, vet inte riktigt om jag skall köra en klassisk rak kolv eller en "taktisk".
Med lite tur är vapnet färdigt i god tid till bockjakten i augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar