Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 29 januari 2011

Bröd

Nybakat bröd är en viktig del av vilken måltid som helst. Vi bakar det mesta bröd vi äter. Jag har några trix jag brukar använda mig av när jag bakar:
  • Lite surdeg i brödet är aldrig fel. Jag har ingen surdeg stående utan har några liter torkat surdegssmul i skafferiet. När jag vet att det börjar dra ihop sig till bak löser jag upp lite smul i lite vatten i ett glas, lite vetemjöl med hög proteinhalt är bra för att få fart på surdegen.
  • Jag använder mjöl med hög proteinhalt.
  • Jag brukar använda kall degvätska och lite längre jästid.
  • Jag knådar degen länge, saltet tillsätter jag först efter sisådär 5 minuter.
  • I ugnen står alltid en skål med vatten.
  • Jag tar aldrig tid på brödet utan använder en köttermometer. Vid 95-97 grader är brödet klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar