Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 28 december 2010

Gammalt och beprövat

Alf Hornborg skrev för några dagar sedan en mycket läsvärd artikel i GöteborgsPosten. Den kritiserar vårt prylsamhälle där marknadskrafterna, inte behovet, driver fram en teknikutveckling med medföljande konsumtionspress av stora mått. Jag sympatiserar med artikeln innehåll och känner mig rätt nöjd med att jag har en livsstil som, trots att den kan vara djävligt prylig, utgår ifrån en av människans äldsta försörjningsstrategier. Att den använder sig av föremål som i princip inte förändrats på över 100 år gör inte saken sämre. Det är fortfarande mausermekanismen från sent 1800-tal, om än i modifierad form, som återfinns i de flesta jaktvapen i Sverige. I de flesta jaktlag florerar många bössor som hängt med i generationer. Själv hade jag en hva 1640 från 1950-talet fram tills helt nyligen. Jag har inget vapen som är tillverkat under 2000-talet. Och varför skulle jag det? Det behöver jag inte! De senaste 100 årens jaktvapen är i stort sett tidlösa! Endast smådetaljer har förändrats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar