Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 24 juli 2019

Jaktklocka

Jag har inte varit nöjd med de klockor jag haft när det gällt nattjakt. Många har föreslagit Casio G-shock för mig men jag tycker de är rätt fula. Men tillslut föll jag till föga.

Jag ramlade på en Casio G-shock Gulfman multiband 5 tough solar (GW-9100) som jag inte kunde motstå. Klockan skall inte förväxlas med versionen G-9100 som är betydligt billigare och för mig tämligen ointressant. Det var tre faktorer som gjorde att jag föll till föga:
1/ man behöver inte trycka på någon knapp för att urtavlan skall lysa upp i 3 sekunder, det räcker att vinkla om handleden så tänds urtavlan och man kan göra en snabb tidsavläsning. Inget jiddrande med två händer eller att man måste fokusera på bättre eller sämre självlysande visare och siffror.
2/ urtavlan är en solcell som laddar batteriet kontinuerligt. Jag har detta på en Citizen (ecodrive) sedan tidigare och det har fungerat suveränt sedan 2001.
3/ metalldelarna på klockan är i titan, det är jag lite svag för så denna faktor var ren fåfänga då jag annars brukar gå med rätt feta och tunga klockor i stål.
Och hur funkar den vid nattjakt? Jo riktigt bra. Man bara tittar ner, vinklar handen och läser av tiden. Kan inte bli enklare, särskilt inte för en snart 50-årig gubbe som som börjat bli lite skumögd (jag).
Såhär när det är varmt är det ju inga problem att låta klockan titta fram under skjortärmen men frammåt vintern kommer jag att sätta den utanpå jacka eller handske, remmen är tillräcklig för detta vilket också är ett stort plus.

Sedan har den lite andra funktioner som jag inte bryr mig om, tex att den håller reda på tiden i samtliga tidszoner. Visst är det praktiskt när man reser utomlands, men reser utomlands gör jag bara om jag inte kan undvika det.

Klockan finns inte längre i produktion utan spekulanter får söka på begagnatmarknaden och de billigaste jag hittar ligger på ca 150 USD och uppåt beroende på skick vilket är bra mycket mer än den nuvarande versionen (G-9100) kostar ny.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar