Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 23 januari 2019

Test: ESEE 6

ESEE 6 är en rejäl kniv på 30 cm varav 15 är blad. Den är 4 mm tjock och väger 340 gram. Slidan som följer med är i svart kraftig plast. Mitt exemplar har en baksida i nylon som är anpassad för molle-system eller att hänga i bältet. Jag har även en liten utrustningsficka på framsidan.
 Själva knivne är stor och rejäl, mer avsedd för bushcraft/överlevnad än för jakt även om jag är övertygad om att den fungerar alldeles utmärkt att ta till när man skall flå vildsvin eller älg. Jag har dock inte testat att flå med den i praktiken ännu, däremot har jag huggit lite med den samt späntat en hel del ved med den.
 Slidan har bra passform men med den molle-anpassade baksidan så är den inte speciellt snygg. Jag avser att inom en snar framtid plocka bort mollebaksidan och ersätta den med en upphängare i läder, det känns som om det skulle fungera bättre.
Fickan på framsigan av slidan är riktigt bra. Den rymmer en mindre slipsten och ett tändstål. Jag har inte riktigt uppskattat denna typ av fickor tidigare men i detta fall fungerar den bra och känns helt OK.

Som vanligt med ESEEs knivar så är den i kolstålet 1095. Det är lätt att bryna upp till ny skärpa men blir ganska fort slött igen, vilket i sig är en anledning till att ha med sig en brynsten. Knivbladet är täckt med pulverlack, vilket ger ett bra skydd och går att ta bort om man tycker det är fult. Handtaget är i linnemicarta, ett formstabilt material som i värsta fall kan bli lite halt när det kletats in i blod och kroppsvätskor.

Själva kniven är i storlek ungefär motsvarande en Fällkniven A1. Jaktligt sett är den på gränsen till att vara för stor, men den bör gå att använda och avser man att ordna lite ved eller behöver utföra mindre passröjning lär den verkligen kunna komma till sin rätt.

ESEEs knivar köper man lämpligen hos knivbutik. En ESEE 6 kostar i nuläget ca 2000 kr, nylonbaksida ytterligare ca 700 kr och fickan 350 kr. Det innebär att en ESEE 6 i samma konfiguration som min kostar ungefär 3000 kr från en etablerad handlare. Beställer man den direkt från USA så ligger samma konfiguration på 210 USD + frakt + tull + moms vilket ger en slutsumma som innebär att det knappt lönar sig att privatimportera även om priserna är till synes lägre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar