Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 5 april 2018

Test/modifiering: EnZo necker

För ett tag sedan köpte jag en EnZo necker med skandislipning i 12C27 rostfritt stål. Jag köpte bara bladet, inte den skaftade varianten med slida. När bladet legat till sig så fick jag inspiration till hur det skulle skaftas.

Jag valde att använda bagghorn till skaftet. Det är ett material som man ser väldigt sällan i knivsammanhang, eller i hantverk över huvud taget. På sin höjd hittar man det i äldre kammar. Bagghorn, liksom gethorn och kohorn, är inte helt lätt att använda. Först får man grovt såga till bitarna sedan koka dem för att göra dem mjuka och formbara varefter man sätter dem i spänn så de blir platta. När väl det är gjort så är materialet lätt att hantera och arbeta i. Nitarna gjorde jag av rävtänder. Jag sydde en slida av fickmodell. Passar bra i fickan eller ryggan.

Själva kniven är liten, 15,5 cm lång med knappt 3 mm tjockt blad. Den lämpar sig för småviltjakt eller som korvkniv. Lättare friluftsaktiviteter kan klaras med kniven, ryggen verkar skarp nog för att fungera bra till tändstål.

Kniven finns i lite olika varianter. Den finns med skandislipning eller full flat grind (slippad hela vägen upp till ryggen). Fabriksvarianten kostar mellan 480 och 600 kr. Den finns i antingen Sandvik 12C27 eller X55CrMo14. Den finns med läderslida eller kydex. Handtagen kan vara i trä, tex masurbjörk, eller micarta (flera färgvarianter finns). Är man ute efter en liten fastbladskniv så är den ett mycket bra alternativ. Nedan min kniv när den blev klar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar