Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 13 februari 2018

Tälja en sked

I söndags så satt jag och tösen och täljde lite. Tanken var att tälja skedar. Jag valde att tälja ett kaffemått, några gånger mätte jag mot ett i plast för att det skulle få rätt volym.

Man kan tälja skedar på många sätt. Jag brukar arbeta i färsk björk, det är lätt att tälja. Sedan börjar jag med urholkningen vars form och storlek får styra resten av skeden.
 Täljning är bra att ta till när ungarna inte har något att göra, roligt och bra koordinationsövning.
 Kaffemåttet skall få bo i påsen med kokkaffe.
Mina täljknivar. Skedknivarna och de översta 3 knivarna är från morakniv, nr 4 uppifrån är en Svante Djärv och de nedersta 5 är min egen tillverkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar