Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 15 januari 2018

Butiker och falska betyg

Härom dagen nåddes jag av en intressant länk på facebook. Den ledde till en artikel om falska betyg och opmdömmen på nätet. Alltså inte skolbetyg utan omdömmen hos butiker och andra näringsidkare. Systemet med omdömmen på nätet är väldigt utspritt internationellt men ännu så länge ganska outnyttjat i Sverige. Här är 6 tips på hur man känner igen falska betyg (citerat från recensi):
Är alla recensioner skrivna på samma dag?
Säg att ett företag har fyra femstjärniga recensioner som alla är skrivna samma dag. Hur kan det gå till naturligt? Det är inte omöjligt att det är äkta, företaget kan till exempel ha frågat nöjda kursdeltagare efter kursavslut om de kan tänka sig att skriva recensioner och därmed fått fyra på en gång.
Sannolikt är dock att företaget i så fall skulle få fler recensioner stötvis i samband med nästa kursavslut. Om recensionerna är flera månader gamla och inga andra recensioner har lämnats varken före eller efter är det en indikation på att de är fejk.
Har personen som recenserat lämnat fler recensioner om olika företag?
På Google visas det totala antalet recensioner en person har lämnat för olika företag. Om personen bara lämnat en enda recension för ett enda företag med ett strålande betyg kan det tyda på att omdömet är fejk. Det kan även vara personens första recension av naturlig anledning – exempelvis om företaget är det första som frågat om recension på Google och personen inte självmant recenserar företag löpande. Det kan även vara ett tecken på att personen fått något i retur för att lämna en recension, exempelvis en rabattkod. Omdömet behöver därför inte nödvändigtvis vara helt fejk, kanske bara morotad.
Titta även på datumet för att avgöra recensionens värde – är recensionen gammal och personens enda recension kan du värdera den lägre än andra recensioner. Vill du gå ett steg längre, titta om personen själv arbetar på företaget. Det är inte ovanligt att medarbetare recenserar sin egen arbetsplats, ofta med en mycket kort text och fem stjärnor. Ägaren själv brukar gärna skriva lite längre, om denne får för sig att recensera sitt eget företag.
Är alla recensioner positiva?
Alla företag kan inte göra alla kunder nöjda hela tiden, och en eller ett par halvkassa recensioner kan därför ge legitimitet åt resterande recensioner. En vanlig tanke om ett företag har fem recensioner varav fyra femstjärniga och en enstjärnig är att de femstjärniga är fejk och den enstjärniga är äkta, men förhållandet i sig självt behöver inte betyda att det faktiskt är så.
Är det totala antalet recensioner lågt är det inte omöjligt att recensionerna faktiskt är äkta. Kombinera därför kriteriet med andra, särskilt datum, för att göra en helhetsbedömning.
Vad står det egentligen i recensionerna?
Kunder skriver väldigt olika mängd i sina recensioner. En del skriver bara ”Bra”, andra en längre berättelse. Särskilt missnöjda kunder brukar skriva längre texter om vad som gjorde dem missnöjda. Titta därför på recensionernas innehåll. Är det ett specifikt omdöme, är det både positivt och negativt, eller väldigt allmänt?
En missnöjd kund sätter ofta fingret på vad som var dåligt och en väldigt nöjd kund nämner ofta namn på personal de haft kontakt med. Ett vanligt varningstecken på utländska recensioner är att texten ser ut att komma från Google Translate och återkomma i flera recensioner, det ser vi dock sällan i Sverige än så länge.
Svarar företaget på recensionerna?
Ett företag som aktivt svarar på recensioner visar att de bryr sig om vad som skrivs. Här är det också viktigt att se om företaget svarar med att kopiera och klistra in eller svarar individuellt på varje recension. Många företag svarar endast på negativa recensioner, men deras svar kan ge en indikation på hur de skulle hantera ditt ärende om du blev missnöjd med ditt köp.
Har företaget recensioner på fler sajter och är de samstämmiga?
Passa på att titta på fler ställen om recensionerna verkar överensstämma i så väl positiv som negativ bemärkelse. Att börja på Google är bra, men titta gärna också på företagets Facebooksida och kanske även andra recensionssajter om du vill avgöra äktheten i betygen. Om du googlar företagets namn brukar du ofta kunna hitta flera recensionssajter där företaget nämns och bedöms.
I jaktliga sammanhang så utnyttjade jaktsabbarna och djurrättsorganisationer* möjligheten med betyg på nätet i samband med Räv-SM förra året. De gjorde helt enkelt så att de uppomanade folk på fb och i andra forum att gå in på ett antal företags FB- samt hemsidor och ge dåliga betyg och omdömmen oavsett om det anlitat företaget eller ej. Allt för att sabba för företagen och få dem att dra sig ur sitt sponsorskap. Organisatören berättade:
– Små företag som egentligen inte har med jakt att göra har drabbats genom att aktivister skrivit inlägg på deras hemsidor och Facebooksidor. Bland annat genom att ge dåliga recensioner om deras produkter och tjänster.
Jag har noterat ett par företag med jaktlig anknytning som jag antingen misstänker fuskar med recensioner eller som raderar negativa recensioner. Jag har till och med sett företag helt ta bort recensionsmöjligheten på Facebook efter motiverad kritik. Jag kan med anledning av att jag inte vill riskera förtalsanmälan peka ut några men man kan konstatera att det generellt sett gäller företag som påfallande ofta kritiseras eller vars produkter och marknadsföring ifrågasätts på olika forum på nätet. Så om man är det minsta tveksam till ett företag så bör man komplettera de omdömmen man ser på hemsida / facebooksida med googling.
 __________________________
*Här kan det vara intressant att notera att Djurens rätt inte tillåter förtroendevalda i SD att inneha förtroendeposter i organisationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar