Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 22 januari 2018

Blod i vildsvinsspår

Härom dagen hittade jag ett vildsvinsspår med blod i. Det var inte mycket bloc och det fanns kanske med 50 m mellanrum. Djuret haltade inte. Blodet fanns ungefär där den yttre lättklöven på vänster bak skall vara. Jag kan se tre olika förklaringar:

  1. Djuret är skadat av någon anledning.
  2. Det är en sugga/gylta som är inne i slutet av brunsten och blöder lite.
  3. Det är en sugga som precis fått kultingar och blöder lite.
Jag fick ingen blid där det tydligt framgår att det är ett vildsvinsspår men här är en bild på det första avtrycket jag såg. 
Här kan det vara läge att inflika att det, utan min vetskap, pågick ett eftersök på en påkörd älgko. Hon hade träffats av backspegeln i mulen och stöp ihop på vägen halvannan minut innan hon reste sig, ruskade sig och travade iväg. Men de spår jag följde kom definitivt inte från en vuxen älg, jag vidhåller vildsvin ävenom bilden ovan inte är helt entydig på den punkten. 

2 kommentarer:

  1. Det borde du se på steglängden. Suggorna bör grisa nu..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag håller på gris. Steglängden var inget jag lade på minnet även om jag följde spåret ett par 300 m, bitvis med hjälp av Essa, bitvis i snön där den var tillräckligt djup för att ge spårmöjlighet

      Radera