Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 11 december 2017

Japanska vattenstenar...

Det finns många sätt att slipa knivar på. Personligen tycker jag att ett av de trevligaste är med klassiska stenar. Jag har lite olika, såväl i sandsten som moderna artificiella stenar. De artificiella stenarna, som ofta kallas japanska vattenstenar, är i väldigt specifika kornstolekar (det på bilden är 1000 respektive 6000 korn på de olika sidorna). Vattenstenarna skall läggas i vatten en stund innan de används och sedan få torka upp innan men lägger undan dem för förvaring.

På bilderna här så skärper jag upp ett köksknivsblad som jag smidde för länge sedan, tanken är att jag skall skafta det under julledigheten.


Lyckas man bara hålla en och samma vinkel när man slipar på stenar på frihand så blir resultatet enastående.

Den som är intresserad av att testa våtslipstenar hittar ett grundutbud hos Wanderoo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar