Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 21 oktober 2017

Test: Fällknivar från Otter

Jag är, som ni märkt, intresserad av knivar men det är ett intresse som varierar över tid. Jag är inte odelat intresserad av alla slags knivar, det är primärt knivar för jakt jag är intresserad av. Särskilt intresserad har jag varit av hur bra fällknivar fungerar till jakt då de inte ingår i den skandinaviska jakttraditionen på samma sätt som i tex USA.

Denna gång vänder jag blicken mot två mycket traditionella fällknivar från tyska Otter som är belägna i Solingen. Vad jag förstår så sker tillverkningen fortfarande i Solingen och är inte outsourcad som så mycket annan knivtillverkning.

De två knivarna från Otter jag testat kallas 3 rivet knife coh Ankermesser. De är ungefär lika stora med ett knappt 8 cm långt blad och en totallängd på under 20 cm. Båda har träskaft med mässingsinläggningar, den ena i form av nitar den andra i form av ett ankare. Givetvis är det lull-lull men det gör knivarna trevliga att se på. Ingen av knivarna har låsning till bladen utan de är av slipjoint-typ. Den övre kniven har ett traditionellt spearpointblad medan den undre har sheepfootformat blad. Av dessa två är spearpointen mer användbar vid jakt än sheepfoot även om båda är suveräna när man skall skära korv eller karva torrkött på passet. De fungerar även till mindre putsarbete när man tar hand om djur eller för att komma åt där de rejälare jaktknivarna är för stora, tex vid sotning av exempelvis ett rådjurskid.

Sammanfattningsvis är det två trevliga och välbygda traditionella knivar som passar bättre för EDC eller som korvknivar än som regelrätta jaktknivar.

Knivarna kostar 395 kr per styck hos Casström och det är ett bra pris för gediget tyskt hantverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar