Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 19 oktober 2017

Test: Bark River Trailmate

I ett byte med en annan knivtok fick jag hem en Bark River (BRKT) Trailmate. Trailmate är i likhet med de flesta andra knivar från BRKT en fulltångekniv i verktygsstål (man kan få i andra stålsorter med men A2 är det vanligaste) med en rejäl läderslida avsedd att bära högt i bältet. Prislappen om man köper den över disk är som vanligt när det gäller BRKT hög, i detta fall knappt 2000 kr.

Trailmate är en kniv av det lite mindre slaget. Bladet är knappt 8 cm långt ganska högt och i likhet med de flesta BRKT grovt. I änden finns möjlighet att fästa en fånglina, antingen i hålet genom skaftet eller i metallöglan i änden av skaftet. Min kniv har handtag i canvas micarta som är ett hållbart material om än något tråkigt.

Kniven ligger makalöst bra i handen och är smidig att arbeta med. Under den tid jag haft den har jag tagit hand om såväl älg som vildsvin med den och det är en extremt kompetent liten kniv som fungerar alldeles utmärkt för flåarbete. Knivens rygg gör att det är lätt att följa djuret när man öppnar upp skinnet, nästan lika lätt som om man hade använt en buköppnare för jobbet.

Inledningsvis var jag lite skeptisk till slidan, det är jag till alla BRKTs slidor då jag föredrar slidpr av danglertyp snarare än slidor som sitter tight intill kroppen högt i bältet. Men denna slida går att placera så att man bär den cross-draw på vänster sida kroppen, där märker man inte att man bär den samtidigt som den är fullt tillgänglig.

Sammanfattningsvis så måste jag framhålla vilken liten pärla till jaktkniv detta är. Den fungerar lika bra till småvilt som till högvilt. Den enda nackdelen jag kan se är den vanliga när det handlar om BRKT: priset....

I sverige köper man säkrast BRKTs knivar från Survivalstore. Till skillnad från övriga butiker som säljer BRKT så visar survivalstore tydligt vad de har i lager vilket är en förutsättning när det gäller BRKT eftersom BRKT tillverkar sina knivar i små serier så det som en butik bekräftat att de kan beställa hem ena dagen mycket väl kan vara slut dagen därpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar