Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 8 augusti 2017

Test: Bark River Bumblebee

 Bark Rivers lilla kniv bumblebee introducerades för snart 10 år sedan. Mitt exemplar är från första tillverkningsrundan. Kniven har idag en aningen justerad bladprofil, antagligen lite mer lämpad för flåning än ursprungskniven.

Kniven är totalt 15 cm lång varav bladet är runt 6,5 cm. Idag tillverkas den i det suveräna stålet Elmax, mitt exemplar är antagligen i A-2.
Kniven är liten och smidig, den ligger mycket bra i handen. Den fungerar alldeles utmärkt när man plockar ut bröstbitar på en fågel eller öppnar ut mindre klövvilt. Flåning fungerar också bra även om jag aldrig skulle ge mig på en storoxe eller en större galt med den. Som korvkniv eller liten täljkniv är den ypperlig!

Slidan till mitt exemplar är lite väl luftig och håler inte kvar kniven speciellt bra, bilderna på de nyare knivarna verkar dock ha en tightare slida. Jag skulle nog inte bära den i bältet utan snarare ha den i fickan, 15 cm är trots allt inte speciellt stort.

Som alla Bark Rivers knivar så är bumblebee en dyr sak, i sverige landar den nog på minst 2000 kr. Knivar från Bark River köper man bäst från Survivalstore.se, priset blir oftast samma eller till och med lägre än priset från USA om man lägger på tull och frakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar