Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 3 juni 2017

Uppfödning av fasaner - ett riktigt stolleprov

I höstas skaffade vi en äggkläckningsmaskin. Inte någon jätte utan en halvstor med kapacitet för lite dryg 40 ägg. Tanken var dels att kläcka fram hönskycklingar för egen konsumtion och dels för att kläcka fram fasaner för utsättning. Vi har kört ett par omgångar hönsägg med ganska nedslående resultat. Nu körde vi en omgång fasanägg, det gick aningen bättre men väldigt långt ifrån bra...

Kläckaren vi köpte var en Hova Bator pro 42A, dvs för 42 ägg med automatisk vändning. Egentligen ville vi ha en annan men när vi skulle köpa så visade det sig att de flesta vi var intresserade av var slut, trots att nätbutikens lagerstatus sa något helt annat vilket jag tycker är ett stort problem med många nätbutiker. Har man en nätbutik så skall man tydligt ange vad man har i lager för omedelbar leverans och vad som är beställningsvaror, annars är man helt enkelt oärlig i min värld.

Nu har vi ett gäng fasankycklingar under värmelampa, tiden utvisar hur många av dem som kommer att klara sig. Just nu är det två som jag är högst tveksam över, den ene har en uppenbar missbildning i någon nackkota och den andre har problem att gå. De övriga är pigga och beter sig som kycklingar skall.
Om man bor något så när nära en större fasanuppfödare så tror jag i nuläget att det är betydligt enklare att köpa dagsgamla kycklingar än ägg för egen kläckning om man nu vill föda upp dem från små och inte köpa utsättningsklara. Men jag vill lära mig attt föda upp dem från scratch, åtminstone ett par gånger så att jag kan utesluta tillräckligt många felkällor och få ett godkänt kläckresultat.

Men vad har jag då för felkällor och hur försöker jag åtgärda dem innan jag reklamerar maskinen?

Temperatur:
Problem: här har vi den absolut största felkällan. Dels är den medföljande termometern rätt kackig och dels är äggkläckarens värmeelement dåligt. Det uppges ge 24w vilket borde räcka för att komma upp i 37-38 grader inne i frigolitlådan som kläckaren utgörs av, men det räcker med att temperaturen runt om sjunker till 12-15 grader så hänger inte det inbygda elementet med.
Åtgärd 1: Jag har placerat kläckaren i ett mindre utrymme i vilket jag placerat ett element som håller en kringtemperatur på 25-28 grader så får det inbygda elementet dra upp innertemperaturen de sista 10-12 graderna (känns rejält overkill).
Åtgärd 2: Jag har skaffat en digital temometer med tillhörande hygrometer. Det gör att jag nu kan följa och mäta temperatureaturen bättre än tidigare. Det visar sig då att den är långt ifrån konstant utan varierar i snitt 3 grader.

Problem: temperaturen sjunker snabbt och det tar lång tid att återgå till normal temperatur i samband med att man öppnat kläckaren för att plocka över kycklingar till värmelampan eller städa bort äggskal och ev döda kycklingar.
Åtgärd: Mer is i magen. Detta är ett välkänt problem som framför allt drabbar nybörjare. Jag får hia mig lite och inte öppna mer än max vart annat dygn.

Luftfuktighet
Problem: Luftfuktigheten bör enligt instruktionerna ligga på rut 40% i böran för at höjas till ca 60% mot slutet så att hinnorna innanför äggskalet inte torkar och blir så sega att kycklingen inte kommer ut. Hygrometer medföljer ej.
Åtgärd: Jag har skaffat en digital hygrometer så att jag kan se luftfuktigheten. Inser direkt att jag haft för hög initial luftfuktighet vid mina första försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar