Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 20 juni 2017

Kickbikeolyckan - 10 dagar senare

Nu har det gått ungefär 10 dagar sedan jag for i backen med trynet före i samband med att jag motionerade Essa med vår kickbike. Tänkte lämna en rapport om hur det gått...

Inledningsvis gjorde jag rent alla sår med vatten och klorhexidin. Det är ju tämligen givet. Därefter tog jag det lugnt resten av lördagen och söndagen. Eftersom jag hade lite svårt att gapa och tugga samt hade lite ont i nacken så uppsökte jag läkare på måndagen. Såhär tedde sig veckan:

Måndag: besök hos distriktsläkaren som tyckte det verkade rätt ok. Därefter besök hos optiker för att beställa nya glasögon.

Tisdag: återkallades till distriktsläkaren som blivit lite fundersam. Men först en sväng till distriktssköterskan för att kolla sårskadorna. Distriktsläkaren skickade mig vidare till akuten/ortopeden på lasarettet 5 mil bort, där spenderade jag resten av dagen med bland annat skiktröntgen av skalle/nacke samt undersökningar av någon läkare som var expert på nervskador.

Onsdag: nytt besök hos optikern, formell beställning av glasögon gjordes.

Torsdag: kallades till käkkirurgen på lasarettet för att kolla varför jag hade problem att gapa, tugga och svälja. Han ansåg att muskler och ligament fått en rejäl smäll men att det inte var några problem.

Summa summarum: jag kom lindrigt undan. Jag kan även konstatera att mina erfarenheter av sjukvården är goda, de gånger jag råkat ut för något som kan betraktas som potentiellt allvarligt så har de verkligen gjort allt för att fånga upp det. Då kan jag leva med att det tar lite tid när det inte är något akut/allvarligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar