Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 6 juni 2017

D - jaktens ABC

Döden är den ofrånkomliga avslutningen på allt liv. Utan död så kan liv definitionsmässigt inte existera. Jägaren väljer ögonblicket för döden hos andra levande varelser. Det finns de som tycker det är oetiskt, själv tycker jag att det är bättre att själv ta ansvar för det så jag vet exakt hur det gått till för varje enskild köttbit jag äter. Andra blundar för det, serverar dansk kassler och kritiserar mig för att jag jagar*. Det leder till ett annat ord på D - dubbelmoral. Och dubbelmoral är inte dubbelst så bra som god moral, snarare tvärt om.
___________________
*Jag har råkat ut för detta. Samma person har får och tycker att lamm är gulliga men skickar dem konsekvent till slakt på hösten. Fortfarande kritisk till att jag jagar. Och fortfarande ätandes danskt griskött istället för sitt fina lammkött...

2 kommentarer:

  1. Man häpnar över hur en del inte förmår att inse konsekvenserna av sitt handlande men ändå tar sig rätten att kritisera andra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Personen var näst intill skadeglad när jag skar mig illa vid flåning en gång...
      Samtidigt är samma person hur trevlig och tillmötesgående som helst på andra plan så länge det inte handlar om jakt eller slakt.....
      Det är jättemärkligt att ha sådana människor i sitt umgänge.

      Radera