Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 5 januari 2017

Statistik över en sjuk hund

För ett par dagar sedan var terriern så dålig att jag var på vippen att avliva henne. Nu är hon närmast kattlik och repade sig och har de senaste dagarna varit piggare än på mycket länge. När jag som allvarligast funderade på avlivning så satte jag mig ner och sammanställde statistik från min jaktdagbok.

Missan föddes hösten 2011. Statitsiken nedan gäller kalenderår och inte jaktår.

2012

  • Jaktdagar/tillfällen: 67
  • km/h i snitt: 10-12 km/h
  • Km per jakttillfälle: 20-25 km
Övrigt: anlagsprov gryt. Flera rådjur fällda för henne, hon avslutade ett påskjutet rådjur på egen hand. Även grävling och räv fällda för henne. Artade sig bra, skarp och med allround kapacitet precis som en jaktterrier skall. 

2013

  • Jaktdagar/tillfällen: 50
  • km/h i snitt: 10-12 km/h
  • Km per jakttillfälle: 20-25 km
Övrigt: Fick värmeslag under grytträning. Hjärtfel (aortastenos) konstaterades varefter jag lät kastrera henne. Övergav provplaner då jag ser provverksamheten som ett avelsverktyg och då har en kastrerad hund inget där att göra. Jaktligt gick allt mycket bra. Hon går på medicin för hjärtat, medicinen sänker hennes topprestanda något men det märktes inte detta år.

2014

  • Jaktdagar/tillfällen: 53
  • km/h i snitt: 7-8 km/h
  • Km per jakttillfälle: ca 15 km
Övrigt: blev ormbiten och mådde riktigt dåligt månadsskiftet augusti/september. Detta följdes såklart upp av veterinär men hon friskförklarades från just ormbettet. Jag funderar dock på om hon kan ha fått några inre skador som gjort sig påminda först när hon började anstränga sig eftersom det är tydligt att prestadan gick ner detta år. Det skjöts en hel del för henne, bland annat hennes första hare.

2015

  • Jaktdagar/tillfällen: 46
  • km/h i snitt: 7 km/h
  • Km per jakttillfälle: 10-15 km
Övrigt: i februari blev hon rejält åtgången av grävling, förlorade stora delar av underläppen. Det sköts en hel del för henne även detta år, bland annat hennes första vildsvin (eftersök) som hon arbetade riktigt bra med.

2016

  • Jaktdagar/tillfällen: 57
  • km/h i snitt: 5 km/h
  • Km per jakttillfälle: 5 km
Övrigt: Redan första jakten, 1/10, fick hon jaktödem och har därefter medicinerats för detta. Det innebär att hon får vätskedrivande medicin inför och efter jakt. Missan är nu direkt långsam, däremot upplever jag henne som mer noggran än tidigare. Hon får upp djur bättre än tidigare, om det beror på rutin eller att de inte skräms av hennes fart är en annan fråga. Ett par eftersök och dödsök genomfördes med gott resultat (dov, rådjur och vildsvin). 

2017
Nu har jag ingen statistik för i år men eftersom jag inte avlivade henne så lutar allt åt att hon kommer att få agera back-up. Hon blir med andra ord i princip pensionerad men kallas in om det behövs letas rätt på skadade eller påskjutna djur. Jag kan tänka mig att om hon verkar må bra så låter jag henne jaga någon gång emellanåt i riktigt små såtar då det är dessa hon funkar bäst i. Tanken nu är att börja leta efter en ny tyskterrier, tik. Missan kan nog räkna med att få rycka in när den nya tiken löper eller på annat sätt behöver ersättas. Missan är ju vid det här laget en rutinerad hund med dryga 250 jaktdagar/tillfällen bakom sig så hon kommer att vara bra att ha om något skiter sig. Sedan är hon en riktigt trevlig liten hund som funkar mycket bra i familjen, vilket nog var den allra främsta anledningen till att jag inte klarade av att avliva henne härom dagen även om många andra nog skulle gjort just det...

7 kommentarer:

  1. Vad kul med sådan gedigen statistik över Missan, har själv en tysk-tik och för dagbok över hennes bravader, men har inte tänkt på att bokföra snitthastighet och antal avverkade km/jaktdag. Blir det en till Gamekeepers? Måste säga att jag är mycket avundsjuk på antalet jaktdagar du har, tycker själv jag lagt ganska mycket tid på min lilla tik detta hennes första jaktår men jag kommer knappt komma över 40 dagar denna säsong januari inräknad.
    Så nu blir det tuffa förhandlingar med arbetsgivaren nästa år;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statistik är alltid bra när man skall försöka förstå vad som hänt, det är delvis därför jag är inne på att ormbettet spelar in i Missans nuvarande hälsostatus.

      Egentligen vill jag ha en valp nu under våren och jag tror inte Gamekeepers kommer att ta några tjt valpar förrän till hösten så antagligen blir det något annat. Jag har börjat slänga ut lite trådar för att hitta en typisk allround tysk, dvs inte någon av de där mer långbenta linjerna som börjat dyka upp bland de renodlade grisjägarna.

      Vad gäller mina jaktdagar så är det snarare jakttillfällen. Vissa jakttillfällen är bara någon timme, typ när jag jobbar hemma (vilket jag gör ca 2 gånger i veckan) och tar lunchmackan i fickan en drilling i armvecket och släpper en hund någon timme.

      När man pratar med arbetsgivaren så kan man ju alltid försöka få jaga på friskvårdstid om man nu har sådan i sitt avtal.

      Radera
  2. Vad är själva anledningen till att du ska avliva henne? Ska själv påbörja arbetet med att börja titta efter tyskterriervalp. Men jag vill ha någon med långa drevtider och rejält sök eftersom vi inte har så mycket djur här i Dalarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anledningen till att jag på allvar övervägde att avliva henne var att hon efter jakttillfällen kan vara extremt medtagen. Hon klarar inte att gå ut ur såten på egen hand utan behöver bäras, hon har lungorna fulla med vätska som man givetvis får bort med hjälp av vätskedrivande men det skall inte behöva ta två dygn att få henne att börja andas normalt igen. När hon busar med den andra hunden orkar hon nuför tiden typ 1 varv runt huset, förr busade de runt i någon halvtimme.... Kort sagt, hon är i princip slut som jakthund. Kvarstår att ha henne som sällskapshund, problemet då är att hon blir extremt olycklig och odräglig när jag går ut och jagar utan henne. Samt att hon är rätt morrig på grund av att hon inte mår bra. I nuläget har veterinären inga lösningar åt mig.

      Radera
    2. Det är lite lurigt det där med tyskar. Valpar ur samma kull med samma anlag kan bli lite hur som helst. Vilket åklart är lite av terrierns styrka och särart men det kan också vara frustrerande.
      Vill man ha en långsökande och långdrivande tyskterrier så är det enklaste nog att gå på en omplaceringshund. Det dyker ganska ofta upp ägare i södra sverige som inte kan jaga med sina tyskar därför att de har för små marker i förhållande till hur deras hundar jagar. Jag hjälpte en kille i värmland att leta hund i somras. Då fick vi genast ett par tre erbjudanden om omplaceringar av denna anledning.
      Kort sagt, vill du vara på den säkra sidan så lägg ut en annons efter en omplacering och beskriv vad du behöver. På fb finns ett par grupper av intresse, framför allt "tysk jaktterrier för jägare" men även "tysk jaktterrier klubb" (obs: ej officiell sida för klubben) kan vara av intresse.

      Radera
  3. Ja det låter ju inte alls bra och en tyskterrier som inte kan vara med fullt ut måste vara jobbigt. Ja jag köpte min hund i Småland och valparna blev väldigt utspridda över landet och när jag pratade med uppfödaren så var det väldigt olika drevtider även utseendemässigt skilde det mycket mellan hundarna. Min hund har också haft ganska olika drevtider från säsong till säsong och jag vet inte riktigt vad det har berott på eller om det är vanligt för en tyskterrier.

    Ska nog ta och lägga ut en blänkare och se om man får något napp. Borde ju vara lite lättare nu i slutet av en jaktsäsong.

    PS jag väntar fortfarande på recensionen av fällkniven knivarna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. H1 och PHK recensionerna kommer. Jag vill bara använda knivarna ordentligt först, annars är ju recensionen tämligen meningslös ;-)

      Radera