Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 4 januari 2017

Jakt på udden

Ute i Bohusläns skärgård har jag ett arrende på knappt 100 ha vilket är kanske en åttondel av ett par sammanhängande öar. Jag kan jaga rådjur, räv, grävling, mink och fågel. Haren finns där inte sedan den senaste vändan med harpest.

Två vändor var jag ute på en lång udde, första gången hittade Missan ingenting, andra fann hon ett rådjur men var allt för trött för att orka med ett rejält drev. Hon har ju, som jag tidigare nämnt, jaktödem och det är något som brukar visa sig extra kraftigt när vi är ute på denna ö. Terrängen är ju ganska tuff, rejält kuperad och snårig.


2 kommentarer:

  1. Hur gammal är Missan? Är det någon av kullsyskonen som också fått ödem?
    Ger du vätskedrivande? Beklagar att du fått det på Missan, men på vissa hundar växer det ju bort har man sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missan är född september 2011 så hon är lite drygt 5 år. Hon är ensam i kullen om jaktödem, en åkomma som är i princip obefintlig hos tysk jaktterrier. Och ja, hon får vätskedrivande inför jakt (samt efter om hon har problem).
      I detta fall lär det inte växa bort utan bara bli sämre då det hänger ihop med ett hjärtfel som bara blir värre år från år.
      Sviterna av ett ormbett spelar också in, men det har inte veterinären verifierat det är bara min teori utifrån den statistik jag fört över hennes prestanda genom åren.

      Radera