Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 6 november 2016

Björktrastar i massor


När vi var ute i Bohusläns skärgård tidigare i veckan såg vi mängder med björktrast. Stora flockar på uppskattningsvis 500-1000 individer rörde sig som organiska moln över markerna. Efter ett par dagars funderande så kom jag fram till att jag nog ville testa att äta björktrast, vilket såklart kräver att man jagar dem. Sagt och gjort. Jag gick ut på jakt. Ägnade en förmiddag, ca 4 timmar, åt detta men såg bara en enda fågel som dessutom var för långt bort. När jakten äntligen kom till stånd var de alltså som bortblåsta* och jag fick erkänna mitt nederlag.....



Men jag är fortfarande nyfiken på hur de smakar! Här finns några exempel på hur man kan tillaga björktrast (här, här och här).
_________
*i dubbel bemärkelse, vinden hade friskat i och låg då på 10-12 med byar på uppåt 17 m/s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar