Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 9 september 2016

Ett tips till DB Schenker och andra distributörer

Härom veckan beställde hustrun grejer som skulle levereras hem till vår dörr med DB Schenker. Mitt intryck är att vare sig Schenker eller något annat bolag egentligen är intresserade av att köra ut paket, de gör det bara för att de måste. Och någon kundservice att tala om finns inte. Hustrun fick, ett par dagar efter att hon beställt, ett mail där hon uppmanades ringa Schenker för att boka tid för leverans. Hon kunde inte göra det via sin inloggning på Schenker, vilket hade varit ett sätt att lösa det. Att ringa innebar ett stort jobb. De 10 första gångerna var det 75-90 personer före i kö, och då spred hustrun ändå ut samtalen över två dagar. 17.00 stängde telefonslussen, men varför då? Har man sådant tryck så kan man ju tycka att företaget borde ha extraöppet. Till slut fick hustrun tag på dem, efter att ha väntat 25 minuter i kö så att de 45 personer som var före kunde betjänas. Då kunde en dag för leverans bokas in. Notera att man bara kunde boka en dag, inte en snäva in det till förmiddag eller eftermiddag.... Nu skulle min hustru ändå vara hemma denna dag, men om man inte kan vara det då eller måste ta ledigt?

Näe, distibutören Schenker borde lära sig lite om kundservice och logistik. Som det är nu så är det rent pinsamt. Googlar man på schenker och problem så hittar man en nyhet om att Schenker bytt system och att det just nu är inkörsproblem med det nya systemet. Intressant, men nyheten finns inte kvar på Schenker sida... Kanske insåg de hur många träffar som "Schenker" + "problem" gav, och att det förde upp den sidan i topp för kommande sökningar:
Sedan har flera paketdistributörer, inte minst Postnord, sedan tidigare stora problem med sina leveranser till utlämningsställen.

Nej, jag är benägen att hålla med min amerianske svåger Chris:
Business idea for Swedes: logistics built for *convenience of the customer*/recipient, not the shipper. Huge breakthrough. Amazon tried it 20 years ago, it actually works! You'll be millionaires in a heartbeat!
Just got a delivery message. My package was after 30 days(!) sent to a candy store. Yeah a candy store! They are not exactly in the logistics business.
In other parts of the world entrepreneurs are building drones and setting up *one hour* delivery services to people's homes.
Am I missing something or is this candy store thing a thing? Please help me understand or otherwise - Swedish girls and boys, you have a bright future in front of you in logistics. Read Jeff Bezos' letter from 20 years ago. It has the plan. Good luck!
Jeff Bezos ligger bakom Amazon, ett företag som själva tar allt större ansvar för att paket skall nå kunderna så fort och enkelt som möjligt när speditörerna inte klarar sin uppgift. Amazon har börjat leasa egna fraktplan samt köpa upp lastbilar, allt för att snabbare och billigare kunna leverera varan till kunden. Nu var det inte sådana storslagna strategier som Chris syftade på, utan helt enkelt snabba och säkra leveranser vilket är en av Bezos käpphästar (men det har tydligen inte de svenska speditörerna förstått behovet av ännu).

1 kommentar:

  1. Sjukt dåligt. Här får jag ibland lappar med posten att de sökt mig för utlämning. Dock har de aldrig varit här i flera fall

    SvaraRadera