Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 15 juli 2016

Sälarnas vatten


Jag har lagt en del, men inte mycket, nät i havet i år. Fler än 5 färre än 10 gånger, minst 150 m garn varje gång. Fisket får betecknas som kustnära. 

Statistiken är usel. Mycket jobb för lite fisk. I år har det inte ens kommit upp i 1 tagbar matfisk per 100 m nät. Förvisso blir det krabba, men det är bara jag i familjen som äter krabba så det är rätt ointressant fångst. Igår blev jag rejält trött. Redan 1 timme efter att jag lagt i näten såg jag första sälen dyka mellan flötena. Den uppehöll sig där i en halvtimme. Av hålen i näten att dömma åt den middag. 

Att svensken idag nästan bara äter vietnamesisk odlad hajmal eller norsk odlad lax men i princip aldrig svensk fisk är kanske inte så konstigt. 

1 kommentar:

  1. Du får fiska med spö istället. Farsan fick 4 näbbgäddor..en makrill och 25 havsöringar idag..fast endast en öring var lovligt mått. Häromveckan fick han 120makrillar på trolling med 2 spön..

    SvaraRadera