Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 1 juli 2016

Recension: EKA filefällkniv

För sisådär 20 år sedan köpte jag en filefällkniv från EKA. Den verkar inte finnas i sortimentet längre men dyker med jämna mellanrum upp på loppisar och säljsiter. Mitt tips är att knipa en om den inte kostar allt för mycket. 

Kniven är en riktig lättviktare med tunnt flexibelt rostfritt blad där man verkligen lyckats med härdningen eftersom den håller skärpan makalöst bra. Skaftet är i lackat trä, eventuellt björk. 
Jag har använt min ganska mycket, dels till fisk och dels för att karva lyfttorkad skinka och korv när man är ute på fjället. Kniven är tveklöst en keeper, dvs något jag inte släpper i första taget. Jag kan ärligt talat inte förstå att EKA slutat producera denna kniv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar