Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 16 juli 2016

Clas Ohlssons designstöld pt 2

Jag har tidigare lyft fram hur Clas Ohlson säljer knivar brandade "Asaklitt", knivar som är extremt lika knivar från andra märken. Fick nu ett tips på en multikniv som säljs brandad Asaklitt. Det är en kniv med 20 funktioner som är extremt lik en klassisk Schweizisk Armekniv. Här kommer Asaklitt:
Den beskrivs som en:
Liten, smidig kniv av hög kvalitet. Verktyg av rostfritt stål och sidor av plast. 20 funktioner. Längd 90 mm.
Priset ligger på 99 kr.

Min tipsare påpekade att den var väldigt lik Victorinox Mountaineer:
Jag håller med om att det mesta är likadant, det enda jag kan se som skiljer dem åt är att Asaklitt har ett fjärde verktyg, en mindre skruvmejsel, på ryggsidan av handtaget. Detta fjärde verktyg saknas på victorinoxen. Antagligen kan man finna exakt vilken modell Asaklitt är en kopia på men eftersom victorinox utbud är en veritabel djungel nöjer jag mig med att konstatera att likheterna är tillräckligt stora för Clas Ohlsson att plocka fram skämskudden.

En victorinox mountaineer verkar svåra tt få tag i i sverige, den finns dock att beställa och kostar då knappt 400 kr.

2 kommentarer:

  1. Varför bli upprörd när de inte försöker kopiera färgen eller varumärket? Det är inte värre än att kopiera skiftnyckeln eller idén att göra en hylsnyckelsats efter att patenten har löpt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Victorinox multiknivar har mycket bättre kvalitet och säkerhet än billiga kopior.

      För bättre pris inklusive frakt kolla på amazon.de och amazon.it. Jag köper då främst alox varianterna men dom andra är det ofta bra priser på.

      Radera