Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 4 juni 2016

Ny fågeljaktsväska

Igår kom det en väska på posten. Jag hittade den av en slump på blocket.

I fjor var första året som jag på lite allvar började jaga fågel. Fågeljakt är riktigt riktigt roligt. Man kan ju då antingen välja att ha patronerna i ett bälte eller i en väska. I fjor körde jag bälte men var inte riktigt nöjd. Så tanken var att köra med väska i år. Har kikat lite sporadiskt efter en bra väska och insett att inget av det so mfinns på marknaden just nu är vad jag vill ha. Åtminstone inte till det pris de betingar. Funderingarna och planerna har gått åt att tillverka en väska själv, men det har liksom inte blivit av.

Så hittade jag då en trevlig läderväska på blocket. Det var en gammal herre i Ängelholm som sålde av sina jaktprylar. Det var inte helt enkelt att kommunicera med honom, han hörde inte så bra men till slut fick vi ihop det och väskan kom fram fort och smidigt.

Den har ett stort fack för patroner, det borde rymma bortåt 70-75 st cal 20, kanske ett 60 tal cal 12. Där finns ett litet fack som jag tänkte ha rudimentär första hjälpenutrustning i. Försvarets gröna för människor, självhäftande stödbandage för hunden samt såklart ett par tuber koksaltlösning att spola ur hundens ögon med om det kommer skit i dem. På väskan finns åtta fågelslingor att hänga duvor, fasaner eller ripor i. Som ni ser på bilderna så har jag hängt på en Böker Plus Rambler, en liten smidig fastbladskniv som är suverän att plocka ut duvbröst med.
Nu längtar jag efter hösten och möjligheten att  inviga den...
____________________
Not: jag gav 550 kr ink frakt för väskan, den är omärkt, välsydd och mycket sparsamt använd. Jag tycker att det var ett bra köp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar