Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 16 juni 2016

Jakten på ökning

Vi lever i en värld helt baserad på tillväxt. Det är tillväxt och ökning som är den måttstock mot vilken allt mäts.

Jag blev lite full i skratt i morses när jag slog på datorn och möttes av en rubrik på Jakt & Jägare:
Enda jakttidningen med fler läsare
Jakt & Jägare ökar räckvidden i Orvestomätningen
Jag mindes nämligen mycket väl att jag tidigare i år sett något liknande på Svensk Jakt. Efter lite googlande hittade jag denna rubrik på Svensk Jakt:
Svensk Jakt – enda jakttidningen som ökar!
I princip samma rubrik i två olika tidningar med tre månaders mellanrum. Skillnaden ligger i att Svensk Jakt hänvisar till upplageförändring där Svensk Jakt ökar medan övriga minskar. Jakt & Jägare hänvisar däremot till SIFOs räckviddsmätning där Jakt & Jägare ökar medan Svensk Jakt minskar.

Om man istället jämför de olika siffrorna, dvs orvesto och TS (upplaga) så ser man följande:

  • Svensk jakt läses av i snitt 1,85 personer
  • Jakt & Jägare läses av i snitt 2,2 personer
  • Jaktjournalen läses av i snitt 2,3 personer
Jaktmarker & Fiskevatten hamnade högt i Orvestomätningen, de låg på hela 86.000 läsare. Hur stor JpF:s upplaga är vet jag inte eftersom de hoppade av TS statistiken 2009 men om man ser till den allmänna utvecklingen från 2009 och frammåt så kan man gissa att JoF borde ha tappat ca 10% sedan desss. De skulle i så fall ha en upplaga på strax under 30.000 ex nu, vilket i kombination med Orvestomätningen ger 2,85 läsare per tidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar