Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 3 april 2016

Tjärträd

En bra jaktkniv skall funka att öppna tjärvurkar med. Crkt Amicus håller för den behandlingen.
Jag väljer svensk barrträtjära framför importerad lövträtjära av följande anledningar:

1/ den är helt ren och har inte upp till 10% konstiga tillsatser vilket lövträtjäran har. 

2/ barrträ är hartsrikare än lövträ vilket gör att det går åt mindre träråvara för barrträtjära än lövträtjära. 

3/ svensk barrträtjära gynnar svensk basindustri och ger jobb på svensk landsbygd. 
Därför ser jag ingen anledning att använda den importerade lövträtjäran, undantaget en mer lättanvänd förpackning. 

1 kommentar:

  1. Håller med dig på alla punkter. Nu blev jag sugen på att köpa tjära. Enda kruxet...jag har ingen användning för det så jag får i så fall hitta på något!! :-)

    SvaraRadera