Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 25 april 2016

Bil för jakt - Subaru forester generation 2

Jag bytte bil för ett tag sedan. Jag bytte min Subaru Forester 2003 (generation 2) mot en 2012 (generation 3). Jag tänkte nu skriva några rader om min gamla bil, som en representant för generation 2 (2002-2008). Forester är en ganska kompakt SUV.

Forester g2 är 4,45 (altenrnativt 4,485) m lång, 1,73 m bred och 1,65 m hög. Markfrigången ligger på 19,5 cm, senare generationer har ytterligare ett par cm. Tjänstevikten ligger på 1,32-1,47 ton beroende på modell. Jag hade en av de mindre med 2,0 liters motor. Som jag förstått det finns g2 bara i bensinmodell. Finns med manuell eller automatisk växel. Jag hade en med manuell växellåda, den hade såväl hög som låg växel. En forester bör ha drag, det är lite av poängen med en sådan bil.

Det var lite bakgrundsdata, vad har jag då tyckt om min Forester? Som jag körde långt och ganska hårt innan den byttes vid nästan 35.000 mil.

Jag har gillat bilen. Den har levererat. Den tar sig fram oavsett väder och väglag. Även vid halt väglag så är köregenskapenra helt ok. Den har bra kvalitet på delarna, bromsklossar, avgassystem etc har rejäl livslängd. Om man inte är i behov av extremt mycket ljus så tycker jag att originalstrålkastaruppsättningen räckte bra. Bensinförbrukningen låg i allra bästa fall på 0,75, men då var det långkörning landsväg och utan AC igång. Vanlig blandad förbrukning låg närmare 0,9 l. För en bensindriven SUV är det relativt bra siffror, men det kostar om man kör mycket. Överlag en trevlig bil.

Det finns vissa problem. Min hade inga större rostproblem, men det vet jag är något som nämns ganska ofta när man snackar Subaru. Jag hade ett återkommande problem som jag inte hört från andra håll. Det var kylaren. Jag var tvungen att byta kylar inte mindre än två gånger på de mil jag hade bilen. Stötdämpare fick jag byta någon gång. Bromsklossar fick jag väl byta en gång. Överlag, i jämförelse med övriga bilar jag haft eller kört mycket, upplever jag Forestern som en hållbar och driftsäker bil. Ett mycket märkligt fel jag råkade ut för var att såväl radio som CD-spelare ballade ur totalt. Ljudenheten är inbygd så man får plocka loss en massa kåpor och grejer för att komma åt att byta. Jag lämnade in bilen till BRL som bytte enheten för en rimlig summa.

Servicekostnaderna för en Forester är rätt höga. Serviceintervallet är 1500 mil. Om man väljer att använda en allbilsverkstad istället för en märkesverkstad så kapar man servicekostnaden rejält. Jag tycker att när en bil passerat 10-15.000 mil och kanske är 5 år eller äldre så kan man lika gärna använda en allbilsverkstad. Själv använder jag vår lokala bilverkstad. De är dynamiska och när bilen började komma upp i ålder så valde de att söka reservdelar begagnat.

Subaru Forester g2 har dock några konstruktionsproblem. Tex så har dörrarna ingen fast ram vilket ger en ganska hög ljudnivå i kupén. Bilen är lättkörd men inte speciellt pigg, men det är ju inte därför man köper en Forester. Bagageutrymmet är lättlastat men inte speciellt rymligt. Vi var tvugna att skaffa räcke och box för att kunna åka på semester hela familjen + hundar.

Prisbilden för Subaru Forester generation 2, dvs 2002-2008, är extremt splittrad. Det är ingen jättevanlig bil. När jag testade att söka ut vad som fanns på blocket så fick jag 60 träffar över hela landet. Prisbilden idag på blocket ser ut såhär, och eftersom prisbilden baseras på blocket så kan man räkna med att det går att få ner priset något:

  • 2002: 20-30.000 kr (få bilar)
  • 2003: 25-40.000 kr (få bilar)
  • 2004: 55-80.000 kr (få bilar)
  • 2005: 35-80.000 kr (många bilar)
  • 2006: 35-98.000 kr (många bilar)
  • 2007: 46-117.000 kr (många bilar)
  • 2008: 80-130.000 kr (många bilar)

Många av bilarna har gått rätt långt. Jag tycker personligen inte att det är något man behöver vara speciellt rädd för så länge bilen tagits om hand något sånär.

Sammanfattningsvis så kan man konstatera att det är en bra jaktbil. Har man hundar så är den bättre som renodlad jaktbil än som familjebil. Skall man ligga och köra långt så får man vara beredd på att den är rätt bullrig.
_________________
Jag skall snacka med Naturtratten framöver, han skaffade nyligen en Forester generation 1, får se om det inte kan bli en blogpost om det med så småningom. Om något år, när jag har några 1000 mil bakom ratten på den nya Forestern, generation 3, så skall jag försöka skriva några rader om den med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar